Uw zoekacties: Groningsch-Drentsche spoorwegmaatschappij

969 Groningsch-Drentsche spoorwegmaatschappij ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Groningsch-Drentsche spoorwegmaatschappij
969 Groningsch-Drentsche spoorwegmaatschappij
Inleiding
Groningsch-Drentsche spoorwegmaatschappij
Organisatie: Het Utrechts Archief
Eind 1904 werden er plannen gemaakt een spoorwegverbinding tot stand te brengen tussen Stadskanaal en Ter Apel en deze vervolgens door te trekken - voorbij de grens met Duitsland-tot Meppen. Vanuit het Duitse Meppen zou men aansluiting kunnen verkrijgen met het gebied tussen Emden en het Ruhrgebied.
Een voorbereidingscomité onder leiding van de grootindustrieel J.E. Scholten uit Groningen begon te onderhandelen met diverse gemeenten die belang zouden kunnen hebben met de aanleg van deze spoorlijn. Dit "Spoorwegcomité S.T.A.R." werd opgericht in maart 1907.
De op te richten spoorwegmaatschappij zou financiële steun en medewerking krijgen van de rijksoverheid, de provincies Groningen en Drenthe, belanghebbende gemeenten en verscheidene water- en veenschappen.
Uit het eerder genoemde comité ontstond op 29 september 1914 de Groningsch-Drentsche Spoorweg-maatschappij Stadskanaal-Ter Apel-Rijksgrens, waarmee de taak van het comité was volbracht.
In 1917 werd begonnen met de werkzaamheden, maar de spoorlijn kon pas vanaf mei 1924 door de Staatsspoorwegen worden geëxploiteerd. De Eerste Wereldoorlog had de aanleg van de lijn namelijk ernstig vertraagd. De lengte van de lijn bedroeg vanaf het hoofdstation in Stadskanaal tot de rijksgrens ruim 22 kilometer. De verbinding met Duitsland is er overigens nooit gekomen, waardoor de lijn nooit rendabel kon worden. De financiële resultaten van de exploitatie waren dan ook niet gunstig in de jaren na 1924.
De crisis van de jaren dertig zorgde uiteindelijk voor het einde van de spoorwegmaatschappij. De lijn Stadskanaal-Ter Apel werd in 1935 opgeheven; daarvoor - in 1926 - was het traject Ter Apel-rijksgrens al geschrapt. Uiteindelijk werd in 1959 de gehele lijn overgenomen door de NV Nederlandse Spoorwegen, waarmee de Groningsch-Drentsche Spoorwegmaatschappij ter ziele ging.
De omvang van het archief bedraagt 5,25 meter.
Literatuur

Kenmerken

Datering:
1904-1958
Toegangstitel:
Inventaris van de archieven van de vereeniging spoorwegcomité Stadskanaal-Ter Apel-Rijksgrens (S.T.A.R.) 1904-1914 en de Groningsch-Drentsche spoorwegmaatschappij 1914-1958
Auteur:
Medewerkers Groninger Archieven
Datering toegang:
2001 / 2003
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Rechtstitel:
Opneming in beheer van een particulier, niet in eigendom verkregen
Omvang:
4,62 m zuurvrije dozen