Uw zoekacties: Gemeentelijke Geneeskundige Dienst te Utrecht

852 Gemeentelijke Geneeskundige Dienst te Utrecht ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Gemeentelijke Geneeskundige en Gezondheidsdienst te Utrecht
N.B. Zie ook de Gemeenteverslagen en inv.nrs. 18193-18248 in het archief van het gemeentebestuur van Utrecht 1813-1969
Archief en inventarisatie
852 Gemeentelijke Geneeskundige Dienst te Utrecht
Inleiding
Archief en inventarisatie
Organisatie: Het Utrechts Archief
Het archief van de GG en GD over 1914-1985 heeft een omvang van 6,5 meter archief. De te vernietigen archieven zijn in de loop van de jaren na goedgekeurde toestemmingsaanvragen bij Het Utrechts Archief vernietigd. In 2003-2010 zijn er grote opschoonacties geweest (2003 financiële stukken, 2004 persoonsdossiers, 2009-2010 beleidsdossiers). Behalve archief is er ook beeldmateriaal (albums, foto's en negatieven) dat voor overbrenging in aanmerking komt.
De ordening van het archief is tot 1950 chronologisch. Met ingang van 1 januari 1950 is men overgegaan op de Basisarchiefcode. Op 9 augustus 1972 is de ordening van het archief van de GG en GD vastgelegd in een Regeling van de zorg en het beheer van de archiefbescheiden van de GG&GD. Hierin werd vastgelegd dat er een scheiding zou komen van algemene stukken en stukken in persoonsdossiers. De persoonsdossiers werden opgesplitst in personeelsdossier en gezondheidsdossiers. Deze dossiers zijn niet overgedragen, ze waren allemaal voor vernietiging vatbaar, met uitzondering van personeelsdossiers van de directeuren GGD.
De algemene stukken waren gerangschikt volgens de Basisarchiefcode. Deze code is in de inventaris losgelaten.
Het archief werd bewaard op diverse locaties. Dit waren de panden aan Wittevrouwensingel 74 (1914-1931), Kruisstraat 13, het Brandspuithuisje aan de Kapelstraat (17), Kruisstraat 5 (kelder) en vanaf 1970 op Jaarbeursplein 17.
De stukken van algemene aard zijn onderverdeeld in het directeursarchief en de verslagen van het Managementteam.
Het directeursarchief is een bijna naadloos vervolg op het in 1975 overgedragen archief. Het is onderverdeeld in jaardossiers. De stukken zelf zijn verder niet bewerkt. Dit in overeenstemming met de afspraken die in 2008 met de archiefinspectie zijn gemaakt.
De verslagen van het Managementteam beginnen in juni 1980. Eerdere stukken zijn niet gevonden. De stukken zijn gegroepeerd in omslagen en pakken. Per set van agenda en verslag van één vergadering en de bijbehorende agendastukken is een tab toegevoegd. Daarnaast zijn aan het eind van elk jaar de losse stukken in één omslag samengenomen. De agendastukken en losse stukken zijn niet nader ontsloten.
Na de stukken van algemene aard komen de stukken betreffende afzonderlijke onderwerpen. Dit deel van het archief bestaat uit dossiers en losse stukken. De Basisarchiefcode, waar het archief in opgesteld was, is losgelaten.
De series zijn niet altijd volledig. De oorspronkelijke dossiers waren niet volledig en na navraag in persoonlijke dossiers zijn er aantal extra stukken toegevoegd, maar niet alles.
Bij selectie en vernietiging is uitgegaan van de Vernietigingslijst 1983 (Lijst van voor vernietiging in aanmerking komende stukken in gemeentearchieven). Van het over te dragen archief wordt voor de periode 1925-1950 ongeveer 95 procent overgedragen. Dit is omdat de administratie toen nog overzichtelijk was met maximaal vier dossiers per jaar. Voor de latere periode is dit ongeveer 5 procent. Na de Tweede Wereldoorlog is de organisatie dusdanig gegroeid, dat uitgebreidere selectie en vernietiging van archief noodzakelijk was.
Met het oog op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer is de openbaarheid van de inventarisnummers 151-155 op grond van artikel 15 van de Archiefwet 1995 beperkt voor een periode van 75 jaar.
Utrecht, 2012
G. de Groot en F. Wolf
Addendum
Bijlage
Lijst van directeuren over 1915-1995
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1915-1985
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de Gemeentelijke Geneeskundige en Gezondheidsdienst te Utrecht (1914) 1915-1985 (1989)
Auteur:
G. de Groot en F. Wolf
Datering toegang:
2007, 2012
Openbaarheid:
Inv.nrs. 151-155 zijn na 75 jaar openbaar
Rechtstitel:
Overbrenging van een overheidsarchief
Omvang:
9 m oude verpakking
Categorie: