Uw zoekacties: Nederlandse Hervormde gemeente Utrecht, kerkvoogdij

747 Nederlandse Hervormde gemeente Utrecht, kerkvoogdij ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis
Organisatie
747 Nederlandse Hervormde gemeente Utrecht, kerkvoogdij
Inleiding
Organisatie
Organisatie: Het Utrechts Archief
De kerkeraadscommissie tot instandhouding van de openbare godsdienst kent, studie- en pleitcommissie als zij is, geen nadrukkelijke structuur.
De Gecommitteerden tot de Kerkelijke Financiën, de voorgangers van de kerkvoogden, kiezen elk jaar uit hun midden een voorzitter, een secretaris en een thesaurier. Per jaar treden drie leden af, in wier vacatures de kerkeraad nieuwe gecommitteerden benoemt uit een door de Gecommitteerden opgesteld dubbeltal. Elk jaar ook moet het college in de Domskamer openbare rekening en verantwoording afleggen aan de gemeente, die door drie kerkeraadsleden en drie van de hoogst contribuerende manslidmaten wordt vertegenwoordigd. Voor het bijzondere beheer van elke kerk, daarbij begrepen het toezicht op een eventuele armenpot *  , stellen de Gecommitteerden uit hun midden 'commissarissen' of kerkmeesters aan, die maandelijks de thesaurier een afrekening doen toekomen.
In 1823 bepaalt Koning Willem I, dat er te Utrecht zeven kerkvoogden zullen zijn, waarvan om het andere jaar twee aftreden. *  Het college van notabelen, 16 in getal, door het provinciaal college van toezicht uit een voordracht van de kerkeraad benoemd, wijst de nieuwe kerkvoogden aan. In een verenigde vergadering van kerkvoogden en notabelen wordt de begroting vastgesteld en de jaarlijkse rekening afgehoord. In de praktijk komt het erop neer, dat iedere kerkvoogd weer een kerk onder zijn hoede neemt. Benoeming en ontslag van de meeste kerkelijke bedienden staat aan de kerkvoogden. In 1869 kiezen de gemeenteleden volgens het nieuwe eigen reglement *  zelf de notabelen, van wie per jaar een zesde aftreedt. Zij wijzen de kerkvoogden aan in een afzonderlijke vergadering, terwijl zij samen met de kerkvoogden de begroting en de jaarrekening bespreken, eventueel tot een hoofdelijke omslag besluiten en zaken van juridische consequentie beoo
rdelen.
Na het reglement van 1919 zijn er 18 notabelen. De aanstelling van de secretaris en de administrateur behoort, als deze geen kerkvoogden zijn, niet meer aan de kerkvoogden alleen. In 1931 wordt het vrouwenkiesrecht ingevoerd.
Archief
Addendum
Geraadpleegde literatuur
Bijlage
Specificatie van inv.nr. 585
N.B. In 2022 zijn de prenten van Utrechtse predikanten opgenomen in een afzonderlijke verzameling

Kenmerken

Datering:
1798-ca. 1960
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de kerkvoogdij van de Nederlandse Hervormde gemeente Utrecht 1798-ca. 1960
Auteur:
J.M. Muller
Datering toegang:
1977
Datering bewerking:
2006
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Rechtstitel:
Opneming in beheer van een particulier, niet in eigendom verkregen
Omvang:
23,51 m
Thema trefwoorden: