Uw zoekacties: Burgerlijke stand gemeente Utrecht en van de voormalige geme...

711 Burgerlijke stand gemeente Utrecht en van de voormalige gemeente Zuilen: retroacta doop- trouw- en begraafregisters ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Algemeen
De D.T.B.-registers
Doopregisters
Nederduits-gereformeerde gemeente
711 Burgerlijke stand gemeente Utrecht en van de voormalige gemeente Zuilen: retroacta doop- trouw- en begraafregisters
Inleiding
De D.T.B.-registers
Nederduits-gereformeerde gemeente
Organisatie: Het Utrechts Archief
Tijdens de Provinciale Synode van 28 augustus 1612 werd voor de stad, steden en landen van Utrecht een "Christelijke kerkorde" vastgesteld, waarin werd bepaald dat de Nederduits-gereformeerde gemeenten doopregisters moesten gaan aanleggen. In Utrecht voerden de volgende gereformeerde kerken deze bepaling uit: de Domkerk (vanaf 1626), de Janskerk (vanaf 1659), de Buurkerk (vanaf 1627), de Jacobikerk (vanaf 1612), de Nicolaïkerk (vanaf 1626), de Geertekerk (vanaf 1626), de Catharijnekerk (vanaf 1636), het Barbaragasthuis (vanaf 1626), het H.Kruisgasthuis (vanaf 1627) en het Anthoniegasthuis (vanaf 1637). De afzonderlijke kerkelijke doopregisters maken deel uit van het archief van de kerkeraad van de Nederlandse Hervormde gemeente.
Uit deze afzonderlijke registers werden maandelijks en per kerk de gegevens overgenomen in één gemeenschappelijk register. Dit geldt niet voor de Waals- en Engels-gereformeerde gemeente en de "gedoogde" kerkgenootschappen.
Katholieke staties
Huwelijksregisters
Overlijdens- en begraafregisters
Archief
Inventaris
Literatuur, gebruikt bij het samenstellen van inleiding en inventaris
Inventaris
Bijlagen
Plattegrond van Utrecht, waarop de in de inventaris vermelde kerken staan aangegeven
Lijst van D.T.B.-registers die eigendom zijn van de gemeente Utrecht
Lijst van D.T.B.-registers, waarin de gegevens van doop, huwelijk en overlijden/begraven door elkaar heen zijn opgenomen

Kenmerken

Datering:
1583-1811
Toegangstitel:
Inventaris van de verzameling doop- trouw- en begraafregisters van de gemeente Utrecht 1583-1811 (1860) en van de voormalige gemeente Zuilen 1652-1811 (1843)
Data-eigenaar:
Het Utrechts Archief
Auteur:
G.J. Röhner
Datering toegang:
1990
Datering bewerking:
2003
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Rechtstitel:
Overbrenging van een overheidsarchief
Omvang:
8,71 m
Beschrijving:
Inventaris van de verzameling doop- trouw- en begraafregisters van de gemeente Utrecht 1583-1811 (1860) en van de voormalige gemeente Zuilen 1652-1811 (1843)
Opendata trefwoord: