Uw zoekacties: Rijksbelastingen Utrecht, ontvangers der registratie en dome...

364 Rijksbelastingen Utrecht, ontvangers der registratie en domeinen in de provincie Utrecht ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
De oude orde binnen het archief werd gehandhaafd. Alle correspondentie en akten zijn in de volgende onderwerpen gesplitst en met de bijbehorende letter gecodeerd.
Letter: Onderwerp:
A Verkoop van onroerende goederen
B Uitgiften in erfpacht en opstal
C Erfdienstbaarheden en vergunningen
D Grensbepalingen
E Overdracht in materieel beheer
F Afkoop van jacht- en visrechten
G Afkoop van grondrechten en eeuwigdurende erfpachten
H Verpachtingen
I Verkopingen van hout en andere roerende goederen
K Titels en akten van erkenning van grondrechten
L Afkoop van lasten
M Aankoop en onteigening ten behoeve van de Staatsspoorwegen
N Andere aankoop en onteigening
O Alle andere akten en bescheiden
De correspondentie wordt chronologisch vastgelegd in de agenda"s door middel van agendanummers. Daarna wordt de correspondentie samengevoegd tot dossiers. De dossiers zijn geordend door de toegekende dossiernummers, die bij de Inspectie bestaat uit een cijfer/lettercombinatie. In de agenda"s staat achter de betreffende correspondentie het toegekende dossiernummer.
De akten zijn per onderwerpsletter (A-O) numeriek geordend op datum van overdracht van de akte. Deze aktenummers staan vermeld in de domeininventaris, afdeling B.
De domeininventaris is verdeeld in 8 afdelingen, waarin de volgende zaken worden bijgehouden:
afd. 1 Leggers, memorialen en registers
afd. 2 Kaarten, domeinplans, tekeningen, behorende bij de leggers
afd. 3 Andere kaarten (niet bij leggers behorende)
afd. 4 Stukken van vervolging en proces-stukken
afd. 5 Stukken betreffende onbeheerde nalatenschappen en boedels van afwezigen
afd. 6 Stukken betreffende consignatiën
afd. 7 Periodieke staten en opgaven
afd. 8 Alle andere akten, titels en bescheiden
De tekeningen, de zogenaamde domeinplans, zijn geordend volgens de domeininventaris afdeling 2. Bij het ordenen bleek dat niet alle tekeningen aanwezig waren.