Uw zoekacties: Memories van successie, kantoor IJsselstein

337-10 Memories van successie, kantoor IJsselstein ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Algemeen
1806-1811
1812-1813
1814-1817
1818-1927
Inhoud
Vindplaats
337-10 Memories van successie, kantoor IJsselstein
Inleiding
Vindplaats
Organisatie: Het Utrechts Archief
Net als in de meeste provincies werd ook in Utrecht al in de periode 1806-1817 successiebelasting geheven. Het grootste deel van de memories uit die periode wordt ook in de (voormalige) rijksarchieven bewaard. In de jaren 1812 en 1813 gold de belasting alleen voor onroerend goed.
De memories die in de periode 1817-1922 zijn opgemaakt worden in de rijksarchieven bewaard. De belastingkantoren hebben de memories van successie die bij hen zijn ingeleverd overgedragen aan het rijksarchief in hun provincie.
Een memorie van successie is te vinden, als u weet waar en wanneer iemand is overleden. De memorie bevindt zich in het rijksarchief van de provincie, waarin de plaats ligt waar de persoon is overleden. De memories worden bewaard per belastingkantoor. Er zijn lijsten aanwezig waarop te zien onder welk belastingkantoor de gezochte plaats valt. Soms verschilt dat per periode. Om de betreffende memorie te vinden moet u de datum van overlijden weten, in ieder geval het jaar. Daarbij is het belangrijk of iemand voor of na 1856 is overleden.
Had iemand onroerend goed, dan is er altijd een memorie. Is er geen onroerend goed, dan ontbreekt de memorie van successie:
- als de erfenis minder dan 300 gulden waard was
- als er alleen erfgenamen waren in rechte lijn
Vanaf 1878 geldt dit alleen bij nalatenschappen die minder dan 1000 gulden waard waren.
Nadere toegangen Tafels V-bis en VI
Addendum
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1827-1902
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de ontvanger der belasting op het recht van successie kantoor IJsselstein 1843-1902
Auteur:
onbekend
Datering toegang:
z.j. / 2004
Datering bewerking:
2011
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Rechtstitel:
Overbrenging van een overheidsarchief
Omvang:
12,61 m zuurvrije dozen
Rubrieken: