Uw zoekacties: Provinciale Utrechtse kruisverenigingen

300 Provinciale Utrechtse kruisverenigingen ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Provinciale Utrechtse Kruisverenigingen
Provinciale Utrechtse Vereniging "Het Groene Kruis"
Provinciale Utrechtse Bond van het Wit-Gele Kruis
Provinciale Vereniging "Het Utrechtse Oranje-Groene Kruis"
Provinciale Utrechtse Vereniging ter Bevordering van de Hygiëne van Moeder en Kind
300 Provinciale Utrechtse kruisverenigingen
Inleiding
Provinciale Utrechtse Vereniging ter Bevordering van de Hygiëne van Moeder en Kind
Organisatie: Het Utrechts Archief
De Provinciale Utrechtse Vereniging ter Bevordering van de Hygiëne van Moeder en Kind (P.U.V. "Moeder en Kind") is in 1922 opgericht en stelt zich volgens de in 1953 gewijzigde statuten ten doel "het bevorderen van de hygiëne van kraamvrouw en zuigeling in de ruimste zin". Alhoewel niet in strikte zin, kunnen de activiteiten van de P.U.V. "Moeder en Kind" gerekend worden tot het provinciale kruiswerk. De georganiseerde kinderhygiëne in de provincie Utrecht wordt namelijk uitgevoerd door de plaatselijke kruisverenigingen of specifiek plaatselijke verenigingen en wordt geleid en gestimuleerd door de P.U.V. "Moeder en Kind".
Ten aanzien van de kraamzorg heeft de vereniging een toezichthoudende taak op de werkzaamheden van de leidsters-docenten van de kraamcentra, die veelal uitgaan van de kruisverenigingen. De P.U.V. "Moeder en Kind" kan derhalve worden beschouwd als een gemeenschappelijke organisatie van de plaatselijke kruisverenigingen.
De enorme ontwikkeling van de kinderhygiëne, vooral in de naoorlogse jaren, heeft de werkzaamheden van de vereniging uitgebreider gemaakt dan de doelstelling aangeeft. Immers de hygiëne van het kind gaat verder dan de zuigelingentijd. De vereniging houdt zich dan ook intensief bezig met het stimuleren van de kleuterzorg. Leden van de vereniging zijn plaatselijke kruisverenigingen en specifiek plaatselijke verenigingen, beide voorzover deze uitsluitend of als onderdeel van hun werk de bevordering van de hygiëne van kraamvrouw en/ of zuigeling tot doel hebben.
In het bestuur van de vereniging hebben naast vertegenwoordigers van de drie provinciale kruisverenigingen ook vertegenwoordigers van het College van Gedeputeerde Staten en van de afdeling Utrecht van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten zitting, alsmede als adviserende leden de Hoogleraren in de Verloskunde en in de Kindergeneeskunde van de Utrechtse Universiteit.
De werkzaamheden van de vereniging bestaan voor een belangrijk deel uit hulpverlening aan de plaatselijke (kruis)verenigingen t.a.v. zuigelingen en kleuterbureaus en de kraamcentra.
De vereniging heeft een vaste staf van medewerkers. Deze staf bestaat uit één districtskinderarts, twee parttime kinderartsen en zes districtsverpleegsters.
De taak van de staf is o.a. het mede organiseren van consultatiebureaus, het onderhouden van contacten met, het geven van leiding aan en het houden van toezicht op de artsen en wijkverpleegsters, die aan de consultatiebureaus voor de kinderhygiëne zijn verbonden. Verder het onderhouden van contacten met en het houden van toezicht op de opleidingen aan de kraamcentra. De tot de vaste staf behorende kinderartsen leiden ook zelf bureaus (zowel zuigelingen- als kleuterbureaus). Door de districtsverpleegsters worden verder cursussen gegeven aan (aanstaande) moeders van zuigelingen en kleuters.
De vereniging is belast met de provinciale entadministratie en verleent belangrijke diensten te behoeve van de plaatselijke administraties, terwijl ook medewerking wordt verleend bij de opleiding van wijkverpleegsters en voor de aantekening "kinderverpleging" (stagiaires).
De administratie van de vereniging is ondergebracht bij het bureau van de P.U.V. "Het Groene Kruis" en verleent vooral bemiddeling bij het aanvragen en doorgeven van subsidies, zowel voor de kraamzorg als voor de kinderhygiëne.
Financiering
Inventaris

Kenmerken

Datering:
1910-1989
Toegangstitel:
Inventaris van de archieven van de provinciale Utrechtse kruisverenigingen
Auteur:
J.H.M. Janssen
Datering toegang:
1990
Notabene:
Vanwege ruimtegebrek bewaren wij dit archief niet in ons eigen depot. U kunt dit archief inzien door het aan te vragen via ons aanvraagformulier: https://hetutrechtsarchief.nl/aanvragen
Openbaarheid:
Stukken jonger dan 20 jaar slechts ter inzage na toestemming inbewaargever
Rechtstitel:
Opneming in beheer van een particulier, niet in eigendom verkregen
Omvang:
20,35 m oude verpakking
Bijzonderheden:
Vanwege ruimtegebrek bewaren wij dit archief niet in ons eigen depot. U kunt dit archief inzien door het aan te vragen via ons aanvraagformulier: https://hetutrechtsarchief.nl/aanvragen
Categorie: