Uw zoekacties: Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO)

1540 Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO) ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Interkerkelijk Contact in Overheidszaken
Archief en inventarisatie
1540 Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO)
Inleiding
Archief en inventarisatie
Organisatie: Het Utrechts Archief
Sedert het bestaan van het CIO, voorheen IKO, was het gebruik dat de Commissie voor de Archieven van de Nederlandse Hervormde Kerk de interkerkelijke (semi-)statische archieven, waaronder die van het CIO en de aangesloten commissies beheerde. Dit beheer geschiedde op dezelfde wijze en onder dezelfde condities als voor de archieven van de Nederlandse Hervormde Kerk.
Door de Nederlandse Hervormde Kerk zijn de archieven van het CIO en zijn commissies in bewaring gegeven bij het toenmalige Algemeen Rijksarchief in Den Haag, thans Nationaal Archief.
Bij het Algemeen Rijksarchief werden van de archieven van het CIO en zijn commissies (met uitzondering van de commissie voor de kerkelijke gebouwen) plaatsingslijsten vervaardigd over de periode 1942 tot 1995.
In 2015 zijn deze archieven opnieuw geïnventariseerd. Doordat grote omzettingen moesten plaatsvinden was het vervaardigen van een concordantie niet mogelijk. De oude plaatsingslijsten en bijbehorende correspondentie zijn ondergebracht bij inventarisnummer 93.
Het archief van de Commissie voor de kerkelijke gebouwen bevindt zich in zijn geheel bij het Protestants Landelijk Dienstencentrum in Utrecht, alwaar het secretariaat gevestigd is. Dit archief is toegankelijk gemaakt door middel van een plaatsingslijst.
De meest recente archieven van het CIO, vanaf circa 1995, bevinden zich bij het Rooms-Katholiek Kerkgenootschap in Utrecht.
Nog vermeldenswaard is dat zich in het archief van de Generale Synode van de Nederlandse Hervormde Kerk over de periode (1943) 1973-2004 (2005) (toegang 1512) diverse stukken inzake het CIO te vinden zijn.
De omvang van het archief bedroeg vóór inventarisatie 10,25 m. Na inventarisatie resteerde (na het verwijderen van dubbele stukken) nog 7,5 m.
Utrecht, 2015
Fennie Duursema
Addendum
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1942-1995
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO) (1933) 1942-1995 (2013)
Auteur:
F. Duursema
Datering toegang:
2015
Datering bewerking:
2016
Openbaarheid:
Op inv.nrs. 1-91, 94-172, 174-177, 179-195, 198-199, 201-206, 211-225, 227-248, 252-263, 268-302, 305-332, 334-339 en 341 is een openbaarheidsbeperking van 50 jaar van toepassing. Eerdere inzage in niet-openbare stukken is slechts mogelijk na schriftelijke toestemming van de archivaris van de Protestantse Kerk in Nederland
Rechtstitel:
Opneming in beheer van een particulier, niet in eigendom verkregen
Omvang:
7,5 m
Rubrieken: