Uw zoekacties: Hervormd Huwelijks Contactbureau

1459 Hervormd Huwelijks Contactbureau ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Hervormd Huwelijks Contactbureau
1459 Hervormd Huwelijks Contactbureau
Inleiding
Hervormd Huwelijks Contactbureau
Organisatie: Het Utrechts Archief
In 1951 werd het Hervormd Huwelijks Contactbureau opgericht door de Raad voor de zaken van Kerk en Gezin. Op 1 november 1951 ging het bureau van start. De Raad had geconstateerd dat de kerk op het gebied van huwelijksbemiddeling een eigen taak en roeping had. Er zou sprake zijn van ‘nood’, die pastorale zorg nodig maakte.
Het bureau beoogde het leggen van contacten met het doel tot een huwelijk te komen. Als middel daartoe werd een correspondentiekring gebruikt, waartoe men slechts kon toetreden, wanneer aan de door het bestuur van het bureau gestelde eisen werd voldaan. Aan het bestuur werd deelgenomen door predikanten en medici. Om tot een verantwoorde werkwijze te komen werd het noodzakelijk geacht ‘dat bijzondere voorzorgsmaatregelen getroffen werden, ten einde te voorkomen, dat personen met lichamelijke of geestelijke afwijkingen, welke als een huwelijksbeletsel zijn te beschouwen, tot de correspondentiekring konden toetreden.’ Het Hervormd Huwelijks Contactbureau verkreeg bij de instelling ervan veel instemming, maar er waren ook stemmen die zich tegen verklaarden. Het CNV, bijvoorbeeld, weigerde een artikel over het bureau te plaatsen. Specifieke vrouwenbladen werkten echter graag mee aan publiciteit.
Bij de instelling van het bureau namen de volgende personen aan het bestuur deel:
Prof. dr. E.L. Smelik
Mevr. A. Roscam Abbing-Valeton
Dr. J. van der Spek, arts
P.J.F. Dupuis, arts
Dr. G. Brouwer, arts
Ds. L.H. Ruitenberg
O. Rees, secretaris van de Raad voor de zaken van Kerk en Gezin.
In 1969 werd door de Generale Synode van de Nederlandse Hervormde Kerk besloten het Hervormd Huwelijks Contactbureau op te doen gaan in een landelijk centrum voor huwelijkscontacten (Handelingen GS, 17-20 november 1969).
Archief en inventarisatie
Addendum
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1951-1969
Jaar openbaar:
2020
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van het Hervormd Huwelijks Contactbureau 1951-1969
Auteur:
F. Duursema
Datering toegang:
2009
Datering bewerking:
2010
Openbaarheid:
Op het archief is een openbaarheidsbeperking van 50 jaar van toepassing (Kerkelijk Archiefbesluit). Raadpleging van niet-openbare archiefbescheiden slechts mogelijk na schriftelijke toestemming van de bruikleengever. Voor inv.nrs. 6 en 7 geldt een openbaarheidsbeperking van 75 jaar
Rechtstitel:
Opneming in beheer van een particulier, niet in eigendom verkregen
Omvang:
0,12 m