Uw zoekacties: In- en uitwendige zending

1448 In- en uitwendige zending ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Hervormde Raad voor de Inwendige Zending van de Nederlandse Hervormde Kerk
1448 In- en uitwendige zending
Inleiding
Hervormde Raad voor de Inwendige Zending van de Nederlandse Hervormde Kerk
Organisatie: Het Utrechts Archief
De Hervormde Raad voor de Inwendige Zending (hierna te noemen de Raad) werd ingesteld in de vergadering van de Algemene Synode van de Nederlandse Hervormde Kerk (NHK) die van 27 tot 29 mei 1941 werd gehouden. Deze Raad werd op voorstel van de Werkgroep "Kerk en Zending" ingesteld in verband met de nieuwe inzichten die zich binnen de Nederlandse Hervormde Kerk ontwikkelden met betrekking tot het wezen en de taak van de kerk en haar getuigenis en verkondiging *  . De Raad diende namens de Synode de belangen te gaan behartigen van die organisaties van de NHK, werkzaam op het terrein van de inwendige zending en vormde als zodanig een schakel tussen Synode en die organisaties. Periodiek werd dan ook verslag aan de Synode uitgebracht *  . Voorzitter en secretaris werden door de Synode benoemd *  . Het secretariaat van de Raad werd gevestigd in het kantoor van de Centraal Bond voor Inwendige Zending aan de Stadhouderskade 137 te Amsterdam. In 1945 verhuisde de Raad naar de Koninginnegracht 81 in Den Haag.
De Raad zocht allereerst door middel van circulaires contact met diverse instellingen en organisaties, werkzaam op het terrein van de inwendige zending *  . De Raad had zich immers tot taak gesteld om samen met die organisaties de inwendige zending nieuw leven in te blazen. In dit verband werden zo genaamde "gevolmachtigden" aangewezen *  . In 1944 waren inmiddels gevolmachtigden voor 35 instellingen benoemd. Ook met plaatselijke kerkelijke gemeenten en classicale organen werden contacten gelegd en onderhouden.
Om de taken en doelstellingen te kunnen realiseren stelde de Raad diverse (sub)commissies in *  . Zowel de Raad als haar commissies hebben diverse brochures en publicaties van uiteenlopende aard laten verschijnen *  . Na de oorlog in 1945 vond een reorganisatie van de Raad plaats waarbij de commissies werden ondergebracht in de drietal secties *  . Wegens toenemende werkzaamheden, met name van enkele commissies, werd in 1946 besloten tot een ingrijpende reorganisatie waarbij de Raad werd opgeheven en (het werk van) de diverse commissies en de secties onder te brengen bij de Diaconale Raad en Kerk en Wereld *  .
Hervormde Raad voor de Uitwendige Zending van de Nederlandse Hervormde Kerk
Archief en inventarisatie
Addendum

Kenmerken

Datering:
1941-1951
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de in- en uitwendige zending van de Nederlandse hervormde kerk 1941-1951
Auteur:
F. Schoonheim, bewerkt door T.L.H. van de Sande
Datering toegang:
2008
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Rechtstitel:
Opneming in beheer van een particulier, niet in eigendom verkregen
Omvang:
0,60 zuurvrije dozen