Uw zoekacties: Deputaatschap voor advies inzake de financiële controle

1418-1 Deputaatschap voor advies inzake de financiële controle ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
De Gereformeerde Kerken in Nederland kennen een presbyteriaal-synodale bestuursstructuur, uitgaande van de plaatselijke kerkeraden en voorts bestaande uit de (niet permanente) 'meerdere' vergaderingen van classes, particuliere synoden en de generale synode. Voor het uitvoeren van taken en besluiten kunnen deze ambtelijke vergaderingen deputaten (kerkleden) benoemen in een deputaatschap met een bepaalde omschreven opdracht (in kerkelijk termen: instructie). Deputaatschappen van de synode rapporteren over hun werkzaamheden aan iedere volgende synode, die op grond daarvan beleid bepaalt en besluiten neemt. De synode kan besluiten bepaalde deputaatschappen niet opnieuw te benoemen ofwel te splitsen of samen te voegen.
In de hiernavolgende plaatsingslijsten zijn de archieven en verzamelingen beschreven van deputaatschappen en instellingen waarvan het deputaatschap voor Personele Zaken, Financiën en Organisatie (PFO) in 1984 door samenbundeling rechtsvolger werd. De caesuur ligt derhalve bij 1984/85. Om welke archieven het gaat blijkt uit de inhoudsopgave. De hoofdindeling (A-C) is gebaseerd op de indeling van het Archievenoverzicht van de Archiefdienst GKN. Binnen de hoofdrubrieken is de indeling chronologisch.
Van de onder A.7, B.1 en C.2 vermelde archieven bestonden al plaatsingslijsten van P. van Beek uit 1985, welke ongewijzigd zijn overgenomen en vervolgens voorzien zijn van aanvullingen. Het 'Archief Dienstencentrum' (C.1) werd in 1993 beschreven en overgedragen door de voormalige algemeen secretaris drs. E. Hazelaar.
De plaatsingslijsten zijn zoveel mogelijk voorzien van een korte toelichting met gegevens over de geschiedenis en werkwijze van de archiefvormer en de bewerking van het archief. Uiteraard zijn deze gegevens niet zodanig systematisch onderzocht en verwerkt als bij de samenstelling van een officiële archiefinventaris normaal is. Om het gebruik te vergemakkelijken is in de bijlagen opgenomen een index op archieven/archieffragmenten van commissies en werkgroepen.
De archieven werden in 1995-1996 geordend, geschoond en voorzien van plaatsingslijsten door Archiefservice Nederland in samenwerking met de Archiefdienst GKN. De materiële verzorging van de archieven en de samenstelling van de lijst van personeelsdossiers werd uitgevoerd door B. Jagt en de verzorgde typografische vormgeving danken wij aan D.J. Mulder. De archieven (behalve C.1) werden medio 1996 overgebracht naar het Rijksarchief in Utrecht. De openbaarheid van de stukken is in afzonderlijke lijsten vastgelegd.
Leusden, 1996 F. Schoonheim (Archiefservice Nederland) F. Rozemond (Archiefdienst van de Gereformeerde Kerken in Nederland)
Deputaatschap voor advies inzake de financiële controle
1418-1 Deputaatschap voor advies inzake de financiële controle
Inleiding
Deputaatschap voor advies inzake de financiële controle
Organisatie: Het Utrechts Archief
De synode van Amsterdam van 1936 besloot tot het invoeren van financiële controle op de verschillende boekhoudingen van de deputaatschappen. Er werd een drietal deputaten benoemd die een advies moesten opstellen over de vraag op welke wijze de synode het meest efficiënt kan controleren en op welke onderdelen deskundig advies bij de controle nodig is. Het rapport van het driemanschap werd op de synode van Sneek van 1939 behandeld, met als resultaat de beslissing tot het instellen van een deputaatschap. Op 9 november 1939 ging de benoemingsbrief uit, waarna voor het eerst op 19 maart 1940 vergaderd werd. Secretaris werd W. de Vries te Heemstede (overleden eind 1943), voorzitter werd G.H.A. Grosheide te Amsterdam en lid werd C. Visser te Den Haag. Deze leden waren dezelfde als die in de periode 1937-1939.
In 1943 werd bij rapport van 3 september aan de synode van Utrecht gerapporteerd, waarna de synode op 20 november 1943 richtlijnen uitvaardigde ten behoeve van de financiële controle van deputaatschappen, alsmede de rol van het nieuwe deputaatschap van advies inzake de financiële controle daarbij. Bij brief van 22 juli 1944 deelden deputaten aan de synode mee ernstige bezwaren te hebben tegen de uitgevaardigde richtlijnen en verzochten om ontheven te worden van hun taak. De zaak bleef liggen en tot 1946 hebben deputaten geen werkzaamheden meer verricht (zie inv.nr. 6 in onderhavige plaatsingslijst.
De synode te Zwolle van 1946 pakte de draad weer op en benoemde A. Bos te Delft, J. Moser en G.Ph. Wielenga te Wassenaar. Laatstgenoemde werd secretaris. De generale synode te Den Haag (1949/1950) benoemde naart Bos T. van der Kooij te Den Haag en D. Kuyper te Hilversum. Laatstgenoemde overleed op 17 februari 1961 en zijn plaats werd ingenomen door J. Maas te Den Haag. Van der Kooij werd secretaris en bleef dat tot einde van 1963. Eind 1963 werden als leden genoemd J.A. Burggraaff te Naarden, H.D. Gelderloos te Putten, J. Jonker te Voorburg en J. Hinloopen te Santpoort. Secretaris werd J.A. Burggraaf. De leden werden in 1968, ter synode van Amsterdam, herbenoemd. Het deputaatschap betsaat tot op heden nog (zie Jaarboek GKN 1996, p. 416-417).
Het archief bleek verdeeld in een aantal perioden. Deze ordening is in de plaatsingslijst zoveel mogelijk aangehouden. Ook twee series, voorzien van een klapper, werden in tact gelaten of in de oude orde hersteld. Uit het archief blijkt, dat de accountantsrapporten van de meeste deputaatschappen tijdelijk in bruikleen werden verkregen en verdeeld tussen de diverse deputaten. Na deze bezien en verwerkt te hebben werden deze meestal weer geretourneerd.
Zie voor een historisch overzicht p. 14-15 in Kerk in orde: opstellen voor E. Hazelaar ter gelegenheid van zijn afscheid als algemeen secretaris van de Gereformeerde Kerken in Nederland (Kampen 1987).
Leusden, 1996 F. Schoonheim (Archiefservice Nederland) F. Rozemond (Archiefdienst van de Gereformeerde Kerken in Nederland)
Addendum
Bijlage
Lijst van afkortingen

Kenmerken

Datering:
1937-1972
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van het deputaatschap voor advies inzake financiële controle van de gereformeerde kerken in Nederland 1937-1972 (1974)
Auteur:
F. Schoonheim en F. Rozemond, bewerkt door T.L.H. van de Sande
Datering toegang:
1996
Datering bewerking:
2008
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Rechtstitel:
Opneming in beheer van een particulier, niet in eigendom verkregen
Omvang:
0,51 m zuurvrije dozen
Categorie: