Uw zoekacties: Districtsbureau voor de Arbeidsvoorziening en de gewestelijk...

1312 Districtsbureau voor de Arbeidsvoorziening en de gewestelijke arbeidsbureaus in de provincie Utrecht ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Districtbureau en Arbeidsbureaus in de provincie Utrecht
Commissie van Advies bij de directeur van het Gewestelijk Arbeidsbureau
Regionaal Bestuur voor de Arbeidsvoorziening (RBA)
1312 Districtsbureau voor de Arbeidsvoorziening en de gewestelijke arbeidsbureaus in de provincie Utrecht
Inleiding
Regionaal Bestuur voor de Arbeidsvoorziening (RBA)
Organisatie: Het Utrechts Archief
Het RBA heeft de leiding over een regionale organisatie bestaande uit een of meer regionale directeuren, arbeidsbureaus en centra vakopleiding. Op 1 januari 1991 zijn er 28 regionale besturen, samengesteld uit vertegenwoordigers van werknemers- en werkgeversorganisaties en gemeenten in de betreffende regio. De provinciale overheid is lid zonder stemrecht. Het RBA staat onder een onafhankelijk voorzitter. De benoeming van de voorzitter, plaatsvervangend (plv.) voorzitters en de (plv.) leden van het RBA vindt plaats door het Centraal Bestuur voor de Arbeidsvoorziening (CBA). Elk RBA heeft een regionaal stafbureau ter beschikking. Dit stafbureau heeft tot taak het regionaal beleid voor te bereiden en het regionaal bestuur te ondersteunen. Zo’n beleidsplan bevat o.m. de scholingsbehoefte in de regio, de doelgroepen, de scholingsmaatregelen en het uitvoeringsplan. Voor de uitvoering van het scholingsbeleid beschikt het Ministerie van Sociale Zaken/CBA over een drietal scholingsinstellingen:
De centra voor vakopleiding (CVV). De CVV’s zijn rijksinstellingen, bekostigd door het Ministerie van Sociale Zaken, onder bevoegd gezag van een RBA.
De centra voor beroepsoriëntatie en beroepsbeoefening (CBB). De CBB’s zijn gemeentelijke instellingen, bekostigd door het Ministerie van Sociale Zaken.
De vrouwenvakscholen. De vrouwenvakscholen vallen onder het bevoegd gezag van de RBA, waardoor de meeste ook gefinancierd worden. Enkele vrouwenvakscholen ontvangen daarnaast subsidie van de betreffende gemeente. Het Europees Sociaal Fonds levert ook een bijdrage aan de subsidie van de vrouwenvakscholen.
Aanvankelijk waren er 28 RBA gebieden. Het aantal is door een besluit van de CBA in 1995 teruggebracht van 28 naar 18.
De regionaal directeur staat aan het hoofd van het Regionaal Stafbureau en is belast met de voorbereiding en uitvoering van het bestuursbeleid. Daarnaast betreft een bijzondere door de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan deze functionaris gedelegeerde taak het toetsen van ontslagaanvragen. Een werkgever heeft in de regel toestemming nodig van de regionaal directeur om een werknemer te kunnen ontslaan, de zgn. ontslagvergunning. Verder bepaalt de Arbeidsvoorzieningswet (AVW) dat de regionaal directeur benoemd wordt door het RBA.
De inwerkingtreding van de AVW 1996 heeft een aantal veranderingen teweeggebracht. Deze wet bepaalt dat er voortaan sprake is van een Regionale Directie (RD). Daarnaast vindt er een uitbreiding van taken en bevoegdheden plaats.
Hoofdinspecteur-Directeur voor de Arbeidsvoorziening
Archief en inventarisatie
Addendum
Addendum (2)
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1941-1991
Toegangstitel:
Inventaris van de archieven van het Districtsbureau voor de Arbeidsvoorziening 1953-1991 en van de gewestelijke Arbeidsbureaus 1941-1984 in de provincie Utrecht
Auteur:
Centrale Archiefselectie Dienst
Datering toegang:
2008-2009
Datering bewerking:
2010
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Rechtstitel:
Overbrenging van een overheidsarchief
Omvang:
1,2 m