Uw zoekacties: Commissaris der Koningin in de Provincie Utrecht 1955-1985

1206 Commissaris der Koningin in de Provincie Utrecht 1955-1985 ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis van de archiefvormende instelling
Geschiedenis van het archief en verantwoording van de inventarisatie
Addendum
Literatuur
1206 Commissaris der Koningin in de Provincie Utrecht 1955-1985
Inleiding
Literatuur
Organisatie: Het Utrechts Archief
F. Vogelzang (tekst), J.C.M. Pennings, A. Pietersma, F. Vogelzang (red.), De Staten in stukken. Gids voor historisch onderzoek naar het provinciaal bestuur van Utrecht na 1813 (Utrecht, Het Utrechts Archief i.s.m. Stichting Stichtse Geschiedenis, 2003; Trajecten door Utrecht, 9)
Instructie voor den Commissaris des Konings in elke provincie 1850.
Instructie voor de Commissarissen des Konings in de provinciën 1965, laatstelijk gewijzigd bij besluit van 4 september 1975.
De dualistische positie van de Commissaris van de Koningin en de daarmee verband houdende vraagstukken (Arnhem, Provinciaal Bestuur, 1977).
Provinciale almanakken, uitgegeven door het Provinciaal Bestuur (1920-1985).
Inventaris van het archief van de Commissaris van de Koningin in Zuid-Holland, (1942)1945-1986 (Den Haag, Provincie Zuid-Holland, 2001).
Bijlage
Overzicht van wet-en regelgeving
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1955-1985
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de Commissaris der Koningin in de Provincie Utrecht 1955-1985
Auteur:
Archiefburo Voorzee
Datering toegang:
2003
Datering bewerking:
2014
Openbaarheid:
Stukken betreffende benoemingen van burgemeesters (inv.nrs. 523-578, 580-599, 654-675, 678-698, 811) jonger dan 75 jaar en stukken betreffende de verlening van koninklijke onderscheidingen (inv.nrs. 93-173, 241-399, 440-522) jonger dan 60 jaar, zijn in verband met de bescherming van de persoonlijke levenssfeer slechts toegankelijk na toestemming van de Rijksarchivaris in de provincie Utrecht.
Rechtstitel:
Overbrenging van een overheidsarchief
Omvang:
27 m zuurvrije dozen
Rubrieken:
Thema trefwoorden: