Uw zoekacties: Burgerlijke stand Gemeente Vroenhoven, vanaf 1839 Oud-Vroenh...

20.232 Burgerlijke stand Gemeente Vroenhoven, vanaf 1839 Oud-Vroenhoven, 1797-1919 ( Historisch Centrum Limburg, te Maastricht )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Historische inleiding
Geschiedenis van het archief
Verantwoording van de inventaris
Gebruikershandleiding
Inventaris

Kenmerken

Datering:
1797-1919
Inventaris:
Gedeeltelijk via: inventaris van de huwelijksbijlagen, 1811-1902
Opmerking:
1. Aanwezig zijn de originele registers van geboorte (1797-1892), huwelijk en overlijden (1797-1919), met bijbehorende tafels. 2. De volgende reproducties zijn aanwezig in de studiezaal (zelfbediening): A. Microfiches van de registers van geboorte (t/m 1892), huwelijk (t/m 1912) en overlijden (t/m 1919) B. Zowel fotokopieën als microfiches van tienjaarlijkse tafels C. Fotokopieën van de huwelijksbijlagen (1811-1902)