Uw zoekacties: Gemeente Schin op Geul 1800-1940, 1800-1940

40.005 Gemeente Schin op Geul 1800-1940, 1800-1940 ( Historisch Centrum Limburg, te Maastricht )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
I. ARCHIEF VAN HET GEMEENTEBESTUUR VAN SCHIN OP GEUL
Voorwoord
Verantwoording van de inventarisatie
Inventaris
Lijst van Stukken, daterende van 1851-1940, welke voor vernietiging in aanmerking komen
40.005 Gemeente Schin op Geul 1800-1940, 1800-1940
Inventaris
Lijst van Stukken, daterende van 1851-1940, welke voor vernietiging in aanmerking komen
Lijst van Stukken, daterende van 1851-1940, welke voor vernietiging in aanmerking komen.

Bijlage

N.B.Zie verantwoording inventarisatie, daar, waar gesproken wordt over vernietiging van archiefstukken. Men trekke uit het feit, dat een stuk niet in deze lijst voorkomt, niet de verkeerde conclusie, dat het stuk, c.q. register nog aanwezig is. Vele stukken etc. zijn reeds vóór de ordening en inventarisatie zoekgeraakt.
A.Algemeen.

1.Blanco papier en formulieren, duplicaten, drukwerkjes, staten e.d., welke niet werden ingevuld; bladen, couranten, rappelbriefjes, adreswijzigingen, dankbetuigingen, uitnodigingen en felicitaties.
2.Aanbiedingen en aanbestedingen, prijscouranten etc., waarop de gemeente niet is ingegaan, of waarvan door de gemeente geen gebruik werd gemaakt en niet werden gegund.
3.Aanvragen om inlichtingen, afkomstig van een andere instantie, alsmede inlichtingen, gegeven door de gemeente.
4.Periodieke en statistische opgaven, welke gegevens vormen voor meer definitieve statistieken en verslagen.
5.Afwijzende beschikkingen op verzoeken van minder belang.
6.Verzoeken om uitreiking of aanplakking of om vergunningen van korte duur.
7.Algemene voorschriften, die voor de gemeente niet van toepassing zijn of kunnen worden (b.v. strandpolitie e.d.)
8.Stukken betreffende de uitreiking van stukken en/of gelden, behalve als het stuk het enige bewijs is van gedane uitreiking.
9.Dubbelen van verslagen, rapporten, voorstellen e.d.
10.Benoeming van leden van commissies e.d.
B.Bijzonder.

I.Organisme en personeel.

1.Stukken betreffende de verkiezing van leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal, de Provinciale Staten en de Gemeenteraad, met uitzondering van de processen-verbaal van het Hoofdstembureau.
2.Geloofsbrieven van de raadsleden, met uitzondering van die der in 1935 en 1939 gehouden verkiezingen.
3.Uittreksels van of dubbelen van kiezerslijsten.
4.Oproepingen voor de vergaderingen, kennisgevingen van verhindering.
5.Stukken betreffende het personeel, als sollicitaties van niet benoemden met de daarbij behorende correspondentie, afschriften van diploma's e.d.
6.Aanwijzing van geneeskundigen voor het geneeskundig onderzoek van niet-benoemde ambtenaren.
7.Periodieke opgaven betreffende salarissen en pensioenen.

II.Gemeente-eigendommen.

1.Stukken betreffende de verzekering van gemeente-eigendommen met uitzondering van de polissen.
2.Bekendmakingen e.d. over de verkoop of verpachting van gemeente-eigendommen.

III.Financiën.

1.Stukken welke uitsluitend zijn opgemaakt ten behoeve van de begrotingen.
2.Berichten van stortingen van gelden in de gemeentekas en machtigingen tot het in ontvangst nemen van gelden.
3.Stukken betreffende het overmaken van gelden als girobewijzen, postwisselstroken, recu's e.d.
4.Opgave van gedane telefoongesprekken.
5.Onderhandse correspondentie, betreffende bepaalde posten van de begrotingen.

IV.Belastingen.

1.Stukken betreffende aangifte, opgave, beschrijving, vrijstelling, vermindering en invordering van belastingen, met uitzondering van de kohieren.
2.Opgaven van het aandeel in de kwade posten en kosten van inning van opcenten van de diverse Rijksbelastingen.
3.Stukken betreffende het college van zetters en de schattingscommissie voor de Rijksinkomstenbelasting.
4.Bezwaarschriften tegen belastingaanslagen en de daarop genomen beschikkingen.
V.Openbare Orde.

1.Stukken betreffende vergunningen voor korte termijn.
2.Stukken betreffende vergunningen voor het maken van muziek in voor het publiek toegankelijke gebouwen, alsmede stukken betreffende bijeenkomsten en vergaderingen.
3.Stukken betreffende het houden van openbare vermakelijkheden, vertoningen, verlenging van sluitingsuur.
4.Stukken betreffende de plaatselijke organisatie van de Burgerwacht, zoals aanvragen om munitie, opgaven van wapenen en munitie, schietoefeningen e.d.

VI.Bevolking en Burgerlijke Stand.

1.Duplicaten, getuigschriften van verandering van woonplaats en bewijzen van inschrijving, bekendmakingen en kennisgevingen inzake verhuizing binnen de gemeente.
2.Getuigschriften van verandering van woonplaats.
3.Opgaven en inlichtingen uit de bevolkingsregisters en de registers van de Burgerlijke Stand.
4.Verzoeken tot het doen van huwelijksafkondigingen.
5.Aanvragen, verklaringen en inlichtingen met betrekking tot de nationaliteit.
6.Verklaringen en inlichtingen omtrent personen, bewijzen van goed gedrag, van onvermogen en attestatien de vita e.d.

VII.Openbare Zedelijkheid.

1.Stukken betreffende machtigingen tot het schieten van schadelijke vogels, met uitzondering van het register t.z.
2.Stukken betreffende vergunningen tot het houden van loterijen.
VIII.Openbare Gezondheid.

1.Stukken betreffende de benoeming etc. van leden van de gezondheidscommissie.
2.Stukken betreffende de vestiging, vertrek etc., van genees-, heel en verloskundigen, tandmeesters e.d.
3.Stukken betreffende het aandeel in de kosten ingevolge de Warenwet en de Vleeskeuringswet.
4.Aangiften en kennisgevingen van besmettelijke ziekten.
5.Stukken betreffende verrichte koepokinentingen.
6.Kennisgevingen van begraven uit andere gemeenten en toestemmingen tot het begraven bij een gewelddadige dood.
7.Stukken betreffende vergunningen tot het houden van varkens, bokken en dergelijke.
8.Aangiften en kennisgevingen van besmettelijke veeziekten.
9.Stukken betreffende noodslachtingen en de staten van verrichte keuringen ingevolge de Warenwet en de Vleeskeuringswet.
10.Stukken betreffende de begroting en de rekening van de gezondheidscommissie.
11.Stukken betreffende vergunningen ingevolge de Woonwagen- en Woonschepenwet.

IX.Openbare Veiligheid.

1.Stukken betreffende het vervoer van ontvlambare en ontplofbare stoffen.
2.Stukken betreffende plaats gehad hebbende branden.

X.Waterstaat.

Stukken betreffende aankondiging van schouw en herschouw van waterlossingen.
XI.Verkeer en vervoer.

1.Kennisgevingen en dienstregelingen inzake openbare middelen van vervoer.
2.Vergunningen tot het berijden van wegen en het hebben van voorwerpen op wegen.
3.Onbelangrijke stukken, betreffende wegen, openbare vervoermiddelen, telegraaf, telefoon, post en radio.

XII.Landbouw, Handel en Nijverheid.
1.Stukken betreffende ijk en herijk.
2.Stukken betreffende de samenstelling van het landbouwverslag.
3.Stukken betreffende de vee- en paardenmarkten.
4.Stukken betreffende de verhuring en kermisstandplaatsen.
5.Stukken betreffende de jacht- en visakten, met uitzondering van de registers ter zake.

XIII.Arbeid.

1.Stukken betreffende de afgifte van arbeiderskaarten.
2.Stukken betreffende de te werkstelling bij of aanmelding bij de werkverschaffing.
3.Declaraties betreffende de werkverschaffing.

XIV.Maatschappelijke steun en voorzorg.

1.Rekeningen van geneesheren, ziekenhuizen, sanatoria en krankzinnigengestichten en andere stukken betreffende geldelijke bijdragen van de gemeente in de kosten van verpleging.
2.Stukken betreffende de geldelijke ondersteuning van en verstrekking in natura aan behoeftigen en werkelozen.
3.Stukken betreffende uitkeringen uit de werkelozenkassen.
4.Opgaven, ingevolge de Ongevallen-, Ouderdoms- en of Invaliditeitswet.
5.Ontvangen circulaires, besluiten, beschikkingen e.d. betreffende de werkloosheidsverzekering en de arbeidsbemiddeling, voor zover deze voor de eigen administratie niet van toepassing zijn.
6.Correspondentie, betreffende tarieven van ziekenhuisverpleging.
XV.Volksontwikkeling en opvoeding.

1.Stukken betreffende het toelaten, het in- en afschrijven van leerlingen op scholen.
2.Stukken betreffende het verkrijgen en toekennen van bijdragen in de kosten van onderwijs.
3.Stukken betreffende het aanschaffen van leermiddelen en schoolbehoeften.
4.Stukken betreffende leerplichtmateriaal.
5.Kladden van het verslag van de toestand van het lager onderwijs en verzoeken om afschriften van dit verslag.
6.Bezwaarschriften tegen de schoolgeldheffing en daarop genomen beschikkingen.

XVI.Eredienst.

Van deze rubriek zijn geen stukken vernietigd.

XVII.Landsverdediging.

1.Stukken betreffende de uitbetalingen der vergoedingen aan dienstplichtigen.
2.Stukken betreffende dag en plaats van opkomst der diverse lichtingen.
3.Kennisgevingen van keuringen etc.
4.Stukken waarvan de feitelijke inhoud is vastgelegd in aanwezige registers.

XVIII.Justitie.

Stukken betreffende de taak van de burgemeester als hulp-officier van justitie (Inzending van processen-verbaal, inlichtingen en opgaven over justitieaangelegenheden e.d.).

XIX.Levensmiddelenbedrijf.

Niets vernietigd; alle stukken, voorzover aanwezig, zijn bewaard.

XX.Burgerlijk Armbestuur.

Zie Levensmiddelenbedrijf.

Kenmerken

Datering:
1800-1940
Auteur:
J.G. Linssen en J.Th.H. De Win