Uw zoekacties: Gemeente Oud-Valkenburg

40.003 Gemeente Oud-Valkenburg ( Historisch Centrum Limburg, te Maastricht )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Voorwoord
Verantwoording van de inventaris
Ingekomen en verzonden stukken
Beschrijving der stukken
40.003 Gemeente Oud-Valkenburg
Inleiding
Beschrijving der stukken
Bij de nummering en de beschrijving der stukken seriën en registers van dit archief is getracht:
1. Door een tamelijk ver doorgevoerde nummering het zoeken naar en het terugplaatsen van een bepaald gedeelte of stuk te vergemakkelijken, om zodoende de nu geschapen orde te kunnen handhaven, en
2. Door een eenvoudige en korte beschrijving de registers en stukken zo kernachtig mogelijk aan te duiden, daarbij vaak rekening houdende met de door gemeente-ambtenaren meest gebruikte, dus "geijkte" termen.
Bij de vermelding van het jaartal of de jaartallen waarover de stukken in een bepaald register, omslag of dossier lopen, het volgende:
Staat er slechts één jaartal vermeld, dan dateert het archiefstuk uit dat jaar, staan er evenwel meerdere jaartallen met komma's daartussen, dan dateren de stukken uit de genoemde jaren, staan er twee jaartallen met een verbindingsstreepje, dan
betekent dit, dat het oudste stuk uit het eerstgenoemde jaartal en het jongste uit het laatstgenoemde jaartal dateert en NIET, dat van alle jaren tussen beide jaartallen stukken aanwezig zijn, dit is vooral het geval met de reeksen chronologisch geordende correspondentie. Slechts voorname besluiten. verordeningen etc. worden nauwkeuriger met maand en dag gedateerd.
De in het archief aangetroffen archiefstukken, daterende na 1 October 1940 (datum der annexatie van Oud-Valkenburg bij Valkenburg (L), thans Valkenburg-Houthem, welke, annexatie is tot stand gekomen bij Beschikking van de Secretaris-Generaal van het Departement van Binnenlandse Zaken, dd 30 Augustus 1940, Nederlandse Stcrt. van 4 September 1940, No. 172) zijn voor het grootste gedeelte naar het archief der nieuwe ontstane gemeente geretourneerd, om ze alsnog aldaar onder te brengen.
Vernietiging der stukken
Overzicht van de inventaris
Bijlagen van de Inventaris
Alphabetische Klappers
De inventarisatie en de duur der werkzaamheden

Kenmerken

Datering:
1794-1940
Omvang m1:
26,03
Beschrijving:
Archief van de gemeente Oud-Valkenburg