Uw zoekacties: Gemeente Gronsveld, 1943-1981, 1943-1981

30.025 Gemeente Gronsveld, 1943-1981, 1943-1981 ( Historisch Centrum Limburg, te Maastricht )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Aanwijzingen voor de gebruiker
De geschiedenis van de organisatie
De geschiedenis van het archief
30.025 Gemeente Gronsveld, 1943-1981, 1943-1981
Inleiding
De geschiedenis van het archief
Het in deze inventaris beschreven archief is het codearchief vanaf het ontstaan van de nieuwe gemeente Gronsveld na het samengaan met de gemeente Rijckholt tot aan de opheffing van de zelfstandige gemeente Gronsveld bij de gemeentelijke herindeling per 1 januari 1982. Het archief heeft daarom als beginpunt 1 januari 1943 en als eindpunt 31 december 1981.Het mag een wonder heten dat het archief van de gemeente Gronsveld nog zo’n grote omvang heeft. In de diverse gemeentehuizen, die in genoemde periode in gebruik waren, is nooit een goedgekeurde archiefbewaarplaats gerealiseerd ondanks herhaalde aanschrijvingen van de rijksarchivaris. (25) *  Ook de dossiervorming liet te wensen over en dat was volgens het ‘Registratuurbureau der Vereeniging van Nederlandsche Gemeenten’ te wijten aan het feit dat het personeel te weinig ervaring had in gemeente administratie en dat er veel te weinig tijd ter beschikking was voor archiefwerk. Op 22 maart 1972 wordt in een brief van het provinciebestuur vermeldt dat bij een controle door de rijksarchivaris de lopende administratie wordt bewaard in zes dossierkasten, waarvan een viertal overvol is en de twee resterende vrijwel leeg. Het ‘afgevoerde’ archief was slechts gedeeltelijk beschreven in een dossierinventaris en nog steeds in de als gemeentehuis in gebruik zijnde, volledig uit hout gebouwde villa, opgeborgen. Het oude archief uit de periode 1797-1942 was, door het ontbreken van een goedgekeurde archiefbewaarplaats, tijdelijk opgeborgen in de
archiefbewaarplaats van de gemeente Cadier en Keer, echter zonder de wettelijk vereiste goedkeuring van Gedeputeerde Staten. Na de samenvoeging met Eijsden wordt het archief beschreven in een dossierinventaris, genummerd en opgeborgen in archiefdozen in de
archiefbewaarplaats van de gemeente Eijsden
Desondanks moest het archief opnieuw worden beschreven in een archiefinventaris omdat de dossierinventaris geen compleet beeld geeft van het archief; registers van de burgerlijke stand en
financiële bescheiden bijvoorbeeld zijn hierin niet opgenomen. Daarnaast is de dossierinventaris geordend volgens de archiefcode en daardoor niet of moeilijk toegankelijk voor de doorsnee bezoeker van het archief. Met deze beschrijvende archiefinventaris zal de bezoeker en onderzoeker wèl zijn weg kunnen vinden in het archief van de voormalige gemeente Gronsveld
Verantwoording van de inventarisatie
Inventaris van het archief van de gemeente Gronsveld gevormd onder het beheer van de gemeentesecretaris (1925) 1943-1981 (1987)

Kenmerken

Datering:
1943-1981
Inventaris:
Gemeente Gronsveld, 1943-1981
Omvang m1:
20,5 meter