Uw zoekacties: Gemeentebestuur van Sint Pieter, (1755) 1791-1919 (1923)

20.235A Gemeentebestuur van Sint Pieter, (1755) 1791-1919 (1923) ( Historisch Centrum Limburg, te Maastricht )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
N.B.: Het geheele grondgebied der gem. St.Pieter is met Ingang van 1 Januari 1920 aan de gem. Maastricht toegevoegd (Wet van 25 Juli 1919. Stbl.no 510). De inventaris vermeldt het Archief voorzoover het zich in deze bewaarplaats bevindt. De meeste stukken zijn in 1929 van het gemeentehuis van Maastricht overgebracht, enkele waren er reeds.
2. Archief van den Burg.Stand
20.235A Gemeentebestuur van Sint Pieter, (1755) 1791-1919 (1923)
2.
Archief van den Burg.Stand

Kenmerken

Datering:
(1755) 1791-1919 (1923)
Inventaris:
Inventaris
Opmerking:
Bevat ook archivalia van burgemeester J.H. Ceulen (?) als inspecteur van het 4e Buurtwegen-district te St. Pieter, 1841-1846 (St. Pieter werd op 1-01-1920 door de gemeente Maastricht geannexeerd)