Uw zoekacties: Bevolkingsregisters Maastricht

20.096A Bevolkingsregisters Maastricht ( Historisch Centrum Limburg, te Maastricht )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Historische inleiding van de bevolkingsregisters van Maastricht
Geschiedenis van het archief
20.096A Bevolkingsregisters Maastricht
Inleiding
Geschiedenis van het archief
Het is aannemelijk dat de bevolkingsregisters vanaf hun ontstaan bewaard werden op het stadhuis aan de Markt. Uit 1947 dateert een inspectierapport aan het stadhuis door de Rijksarchivaris in Limburg, belast met de inspectie der gemeente- en waterschapsarchieven in de provincie. Hij was tevreden over de bewaring van de registers. Er was meer bezorgdheid over de berging van de archieven in brandgevaarlijke houten kasten in plaats van de stalen rekken en ladekasten, die in gebruik waren bij de afdelingen Burgerlijke Stand en Bevolking. De overwelfde administratie lokalen op de begane grond was de locatie waar de registers in 1951 werden beheerd. *  In 1900 was er op de secretarie o.a. een 4e afdeling Bevolking en Kieswezen. Met commies J. Geelen en de klerken A.P.C. Koene en H.M.E. Lenders. *  In 1924 (tot zeker 1934) was er ter secretarie een 5e afdeling: Bevolking, Kieswezen en Statistiek met 5 ambtenaren. * 
In 1962 werd een nieuw stadskantoor op de Stadhuisstraat 5 in gebruik genomen waar de afdeling bevolking op de eerste verdieping werd gehuisvest. Op de afdeling was een archiefkamer grenzend aan de administratievertrekken, waar de bevolkingsadministratie werd
bewaard. De oudere registers van bevolking uit de periode 1816-1850 waren geborgen in een ‘brandvrije kluiskelder.’ * 
Op 7 augustus 1974 gaf het college van B. & W. van Maastricht opdracht aan de gemeentesecretaris om de bevolkingsadministratie van 1816-1920 naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats te doen overbrengen. *  In het najaar van 1974 werden de bevolkingsregisters inclusief o.a. de garnizoens-, gestichts- en dienstbodenregisters aan het Stadsarchief Maastricht op het Vrijthof 47 overgedragen.
Nadien volgden nog verhuizingen naar de nieuwe bewaarplaatsen van het Gemeentearchief Maastricht op de Grote Looiersstraat 17 in 1977 en op de Avenue Céramique 50 in 1999.
Na de fusie tussen het Gemeentearchief Maastricht en het Rijksarchief in Limburg in 2004 worden de bevolkingsregisters van Maastricht op het adres Sint Pieterstraat 5 in Maastricht bewaard.
Verantwoording van de inventaris
Gebruikershandleiding

Kenmerken

Datering:
1850-1920
Auteur:
Carl Andreas
Omvang m1:
27,5