Uw zoekacties: Stichting Watersnood Particulieren '95, 1995-2003

06.26 Stichting Watersnood Particulieren '95, 1995-2003 ( Historisch Centrum Limburg, te Maastricht )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis van de stichting
Geschiedenis van het archief
Oude ordening
06.26 Stichting Watersnood Particulieren '95, 1995-2003
1. Inleiding
Oude ordening
Het archief van de stichting was bij aanvang van de bewerking 22,5 strekkende meter groot. Daarvan was 21 meter in ordners geborgen en lag 1,5 meter ongeordend op losse stapels in de rekken. Het geordende deel van het archief was verdeeld in circa 3 strekkende meter bestuursarchief, 6 meter schadedossiers regelingen Binnenlandse Zaken en 12 meter schadedossiers regeling Nationaal Rampenfonds. Bij het archief behoorde ook een elektronisch bestand van de schadedossiers in de vorm van tapes. Deze waren elders in de archiefbewaarplaats van de provincie geborgen. Het archief was toegankelijk gemaakt door opschriften op de ordners. De schadedossiers waren ook geregistreerd in het elektronische bestand. De archiefzorg voor het gedeelte bestuursarchief is matig te noemen. In vele ordners waren kopieën en originele stukken vermengd. De ordners bevatten grotendeels één onderwerp. In enkele ordners waren meerdere onderwerpen geborgen, gescheiden door tabstroken. De volgende series waren aangelegd: notulen van bestuursvergaderingen, betaallijsten, regelingen van Binnenlandse Zaken, verslagen van de hoorzittingen van de bezwarencommissie, behandelingsvoorstellen betreffende bezwaarschriften door de bezwarencommissie. De archiefzorg voor het gedeelte zaakdossiers van schadegevallen is goed te noemen. Dit gedeelte was volgens de volgende systematiek toegankelijk gemaakt. Een eerste scheiding was aangebracht tussen de uitkeringsregelingen van het NRF en Binnenlandse Zaken. De NRF-dossiers waren in één serie geordend volgens de postcode van het schadegeval. Voor de zogenaamde BiZa-dossiers was een verdeling per provincie en daarbinnen een verdeling per regeling, toegepast. De series die zo gevormd werden waren geordend op postcode of woonplaats van het schadegeval. Per ordner waren verscheidene schadedossiers opgeborgen. Zij waren gescheiden doordat elk dossier in een plastic mapje geborgen was
Verantwoording van de bewerking en inventarisatie
Openbaarheid
Handleiding voor de gebruiker

Kenmerken

Datering:
1995-2003
Omvang m1:
1,2 meter
Inventaris:
Inventaris van het archief van de Stichting Watersnood Particulieren '95, 1995-2003