Uw zoekacties: Provinciale Waterstaat, (1881) 1948-1987 (1994)

06.24 Provinciale Waterstaat, (1881) 1948-1987 (1994) ( Historisch Centrum Limburg, te Maastricht )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Verantwoording van de opdracht
06.24 Provinciale Waterstaat, (1881) 1948-1987 (1994)
Inleiding
Verantwoording van de opdracht
Begin 2002 ontving het bureau Doxis Informatiemanagers van de provincie Limburg de opdracht voor de bewerking van een aantal restbestanden en archieven van de provincie. Onderdeel van die opdracht was het inventariseren van het archief van de voormalige dienst Provinciale Waterstaat over de periode 1948-april 1987. Met de werkzaamheden is begonnen in mei 2002. De uitvoering van het werk is begeleid door de heer F. Janssen van de sector Documentaire Informatievoorziening. In verband hiermee diende Provinciale Waterstaat gegevens te verzamelen voor de nauwkeurige kennis van de waterstaatstoestand. Ook het geven van technische voorlichting behoorde tot de werkzaamheden. Na de tweede wereldoorlog kende Provinciale Waterstaat een sterke toename van het aantal medewerkers: van 29 ambtenaren in 1945 groeide de dienst naar 97 ambtenaren in 1959. Hierdoor kreeg de dienst te maken met een huisvestingsprobleem. Het kantoorgebouw aan de Tongersestraat 49 waar men sinds 1929 was gehuisvest bleek niet meer voldoende ruimte te bieden aan alle medewerkers. Men was genoodzaakt de medewerkers te spreiden over drie verspreid liggende panden. Begin jaren zestig bouwde men daarom een nieuw kantoorgebouw aan de Stadhuisstraat. (5) *  De organisatie van de dienst Provinciale Waterstaat weerspiegelde de taken waarvoor de dienst was gesteld. (6) *  Een organigram uit 1955 maakt melding van de volgende afdelingen: - Algemene Zaken met 3 ambtenaren; - Wegen en werken met 15 ambtenaren (later: Wegen en Verkeer); - Administratie met 20 ambtenaren (later: Interne Zaken); - Cultuurtechnische zaken met 12 ambtenaren exclusief de eronder vallende Tekenkamer waar 10 ambtenaren werkzaam waren; - Gemeentezaken c.a. met 1 ambtenaar (tot ca. 1962)
Begin jaren zestig ging de afdeling gemeentezaken op in Algemene Zaken. Administratie was omgedoopt in Interne Zaken, Wegen en Werken in Wegen en Verkeer. De hoeveelheid werk waarvoor de dienst zich zag gesteld,nam voortdurend toe. In de jaren zestig lag het accent van de werkzaamheden van Provinciale Waterstaat wellicht nog bij de afdeling Wegen en Verkeer. De noodzakelijke aanpassingen en uitbreidingen van het wegennet aan de groei van het verkeer lagen hieraan ten grondslag. In diezelfde tijd namen de werkzaamheden die verbonden waren aan de ontgrindingen steeds meer toe. Allereerst verrichtte de provincie vele grondaankopen van particulieren en instanties in het kader van de ontgrindingen. Provinciale Waterstaat moest ook toezicht houden op de uitvoering van de werken door de grindproducenten. Nadat de afgraving eenmaal was voltooid, werd de provincie verantwoordelijk voor de herinrichting van het ontgrinde gebied. De grindproducenten droegen de hun in eigendom toebehorende gronden hiertoe weer over aan de provincie. Dit hield in de praktijk het volgende in. Provinciale Waterstaat, en in het bijzonder de afdeling CTZ, voerde de grondtransacties uit, stelde de vergunningsvoorwaarden op, gaf advies in beroepszaken en begeleidde de totstandkoming van de overeenkomsten met de grindproducenten. Verder ontwikkelde CTZ plannen voor de herinrichting van terreinen en plassen, plannen voor beplantingen en recreatievoorzieningen, en werden daar de bestekken en begrotingen inzake oever- en terreinafwerking gemaakt. Ook was CTZ verantwoordelijk voor het controleren van de uitvoering. Zowel technische als financiële en beleidsmatige problemen vertraagden de uitvoering van de diverse herinrichtingsprojecten. Om de exploitatie van de heringerichte grindgebieden ter hand te nemen werd in 1974 de stichting Maasplassen opgericht. (7) * 
Deze stichting zou op termijn een aantal uitvoerende taken van Provinciale Waterstaat overnemen. In 1968 startte de afgraving van de steenberg Maurits. Provinciale Waterstaat, in casu de afdeling CTZ voerde de directie over dit enorme werk. Het project behelsde het afgraven van de steenberg op het terrein van DSM, het vervoeren van de uitgekomen specie per vrachtauto en per schip naar de diverse grindgaten en het aldaar storten en op hoogte afwerken. De afgraving was in 1980 voltooid
Geschiedenis van het archiefvormend orgaan
Geschiedenis van het archief
Verantwoording van de inventarisatie
Openbaarheid
Handleiding voor de gebruiker

Kenmerken

Datering:
(1881) 1948-1987 (1994)
Auteur:
DOXIS
Omvang m1:
7,5 meter
Inventaris:
Inventaris van het archief van de Provinciale Waterstaat van Limburg over de Periode (1881) 1948-april 1987 (1994)
Openbaar:
Voor raadpleging van niet-openbare stukken kan het HCL onder bepaalde voorwaarden ontheffing verlenen volgens de geldende prodedure