Uw zoekacties: Provinciale Bestuurscommissie Onderzoek en Ontwikkeling (PBO...

04.14 Provinciale Bestuurscommissie Onderzoek en Ontwikkeling (PBOO), 2002 - 2005, voorheen Provinciale Bestuurscommissie Welzijnsplanning (PBW) Limburg te Maastricht, 1987 - 2002, 2002-2005 ( Historisch Centrum Limburg, te Maastricht )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Historische inleiding
1. Geschiedenis van het archief
04.14 Provinciale Bestuurscommissie Onderzoek en Ontwikkeling (PBOO), 2002 - 2005, voorheen Provinciale Bestuurscommissie Welzijnsplanning (PBW) Limburg te Maastricht, 1987 - 2002, 2002-2005
Inleiding
1.
Geschiedenis van het archief
De Provincie Limburg heeft de zorg over enkele gedeponeerde archieven zoals het archief van de Provinciale Bestuurscommissie Onderzoek en Ontwikkeling. Zij wil deze laten inventariseren en gereedmaken voor overbrenging naar een archiefbewaarplaats. De Provinciale Bestuurscommissie Welzijnsplanning heeft medio 2002 een naamsverandering ondergaan en werd vanaf toen bekend als de Provinciale Bestuurscommissie Onderzoek en Ontwikkeling. De Provinciale Bestuurscommissie Welzijnsplanning was een commissie ex. Art. 80 juncto 82 van de Provinciewet. De commissie bestond uit vijf leden, twee vanuit Gedeputeerde Staten en drie op persoonlijke titel en als deskundigen van buiten de provinciale organisatie. De kerntaak van de Provinciale Commissie is beleidsonderzoek op het gebied van zorg, cultuur en sociale ontwikkeling; handelingen 28 en 29 van de taken van provinciale organen volgens de selectielijst voor archiefbescheiden van provinciale organen 2000 en kan als volgt worden omschreven: Verrichten van beleidsgericht onderzoek en advieswerk op sociaalwetenschappelijke basis, nadat Gedeputeerde Staten daartoe opdracht hebben verleend onder vaststelling van voorwaarden en richtlijnen. Onderzoek doen voor externe opdrachtgevers binnen de besluiten van Gedeputeerde Staten van 1993. De commissie wordt bij de uitvoering van haar taak permanent ter zijde gestaan door het PBW, onderzoeksbureau voor beleid en bestuur. De commissie bewaakt de kwaliteit van het bovengenoemde onderzoek en advieswerk, in het bijzonder voor wat betreft de objectiviteit van onderzoek en de beleids- en maatschappelijke relevantie ervan. De Provinciale Bestuurcommissie Welzijnsplanning bestond uit PBW, het uitvoerende bureau, en de hoofdgroep Welzijn
Het PBW en de Hoofdgroep Welzijn kregen niet alleen hun opdrachten vanuit de afdelingen van de Provincie, maar ook steeds vaker van derden, zowel binnen als buiten de organisatie omdat de behoefte aan sociaalwetenschappelijk beleidsonderzoek steeds aanwezig is. Er zijn drie ontwikkelingen ten aanzien van onderzoek: ontwikkelingen rond onderzoek voor derden, uitbesteding van veldwerk en toename van samenwerkingsprojecten. Verantwoording van de inventarisatie: Het archief van de Provinciale Bestuurscommissie Onderzoek en Ontwikkeling beslaat de periode 1998-2005 en heeft een omvang van 1 strekkende meter, bestaande uit 9 archiefdozen en een halve meter aan losse stukken. Het bovenstaande archiefdeel is ingevoegd aan het al geïnventariseerde deel van de Provinciale Bestuurscommissie Welzijnsplanning tot een geheel. Bij de verwerking van de stukken is gebruik gemaakt van de "Selectielijst voor archiefbescheiden van provinciale organen" vastgesteld november 2000 en van de "inventaris van het archief van de Provinciale Bestuurscommissie Welzijnsplanning Limburg 1987-1997" van de Provincie zelf. De (op termijn) vernietigbare stukken zijn geïntegreerd in de bestaande "vernietigingslijst Provinciale Bestuurscommissie Welzijnsplanning Limburg 1987-1997" van de Provincie zelf en van de landelijk stukkenlijst als interpretatie van de "Selectielijst voor archiefbescheiden van gemeentelijke en intergemeentelijke organen" vastgesteld november 2005
Verantwoording van de inventaris
Gebruikershandleiding
Inventaris van de Provinciale Bestuurscommissie Onderzoek en Ontwikkeling 2002-2005 voorheen de Provinciale Bestuurscommissie Welzijnsplanning

Kenmerken

Datering:
2002-2005
Inventaris:
Provinciale Bestuurscommissie Onderzoek en Ontwikkeling, 2002-2005, voorheen Provinciale Bestuurscommissie Welzijnsplanning, 1987-2002 (Den Haag 2007)