2100 Stedelijk Gymnasium te Arnhem ( Gelders Archief )
2100
Stedelijk Gymnasium te Arnhem
Inleiding
4. Inrichting van de school
2100 Stedelijk Gymnasium te Arnhem
Inleiding
4.
Inrichting van de school
Er werd tot in de 19e eeuw les gegeven door een rector, bijgestaan door een conrector en één of twee praeceptoren.
Het Stedelijk gymnasium ontstond in 1842 uit een samengaan van de Latijnse school en de stadskostschool, waar moderne talen onderwezen werden, want de maatschappelijke ontwikkelingen dwongen tot een breder programma. Handel en nijverheid vroegen niet om mensen met kennis van Latijn en Grieks, maar om mensen die Duits, Frans en Engels konden spreken.
Het gymnasium bestond uit twee hoofdafdelingen, "de eerste Afdeeling is in het bijzonder bestemd voor het onderrigt in de Oude talen en in die wetenschappen welker kennis ter voorbereiding tot de Akademische Studien gevorderd wordt" * . Er werd onderwezen in Latijnse en Griekse taal en letterkunde, Griekse en Romijnse oudheden, 'fabelleer' (=mythologie), aardrijkskunde en geschiedenis.
Het Stedelijk gymnasium ontstond in 1842 uit een samengaan van de Latijnse school en de stadskostschool, waar moderne talen onderwezen werden, want de maatschappelijke ontwikkelingen dwongen tot een breder programma. Handel en nijverheid vroegen niet om mensen met kennis van Latijn en Grieks, maar om mensen die Duits, Frans en Engels konden spreken.
Het gymnasium bestond uit twee hoofdafdelingen, "de eerste Afdeeling is in het bijzonder bestemd voor het onderrigt in de Oude talen en in die wetenschappen welker kennis ter voorbereiding tot de Akademische Studien gevorderd wordt" * . Er werd onderwezen in Latijnse en Griekse taal en letterkunde, Griekse en Romijnse oudheden, 'fabelleer' (=mythologie), aardrijkskunde en geschiedenis.
"De tweede Afdeeling strekt om jongelieden voor de land- of zeedienst, voor den koophandel of in het algemeen voor zulke betrekkingen in de maatschappij op te leiden, tot welke eene goede opvoeding wordt vereist" * . Hier werd onderwezen in wiskunde, natuurkunde, aardrijkskunde, geschiedenis, Nederlands, Frans, Engels, Duits en Italiaans boekhouden.
Het samengaan mislukte na 12 jaar; beide afdelingen vormden geen harmonieus geheel, zaten elkaar in de weg en de docenten werkten niet samen, zodat in 1854 besloten werd tot een splitsing in twee op zichzelf staande instellingen: een latijnse school onder de naam Stedelijk Gymnasium en een instelling onder de naam Stedelijk Instituut. Niet alleen de oude talen werden onderwezen op het nieuwe gymnasium, ook wiskunde, levende talen, geschiedenis en aardrijkskunde.
Het samengaan mislukte na 12 jaar; beide afdelingen vormden geen harmonieus geheel, zaten elkaar in de weg en de docenten werkten niet samen, zodat in 1854 besloten werd tot een splitsing in twee op zichzelf staande instellingen: een latijnse school onder de naam Stedelijk Gymnasium en een instelling onder de naam Stedelijk Instituut. Niet alleen de oude talen werden onderwezen op het nieuwe gymnasium, ook wiskunde, levende talen, geschiedenis en aardrijkskunde.
laatste wijziging 05-01-2024
234 beschreven archiefstukken
7 gedigitaliseerd
totaal 1.070 bestanden
Inventaris
laatste wijziging 05-01-2024
234 beschreven archiefstukken
7 gedigitaliseerd
totaal 1.070 bestanden
Kenmerken
laatste wijziging 05-01-2024
234 beschreven archiefstukken
7 gedigitaliseerd
totaal 1.070 bestanden