Uw zoekacties: Stedelijk Gymnasium te Arnhem

2100 Stedelijk Gymnasium te Arnhem ( Gelders Archief )

Archieftoegang

Hier vindt u de inventaris van een archieftoegang. Hierin staat beschreven welke stukken zich in dit archief bevinden. 
 
Het nummer dat voor de titel van het archief staat is het toegangsnummer van dit archief. Het nummer dat voor de beschrijving van een stuk staat is het inventarisnummer. 
  • Bij ‘Kenmerken’ vindt u algemene informatie over dit archief
  • Bij ‘Inleiding’ vindt u achtergrondinformatie over dit archief, denk hierbij aan de openbaarheid, de archiefvormer en de oorsprong en opbouw van het archief.
  • Bij ‘Inventaris’ vindt u de lijst met beschrijvingen van stukken die zich in dit archief bevinden. 

Hoe zoekt u door een archieftoegang?

Klik op de zoekbalk links bovenin en voer uw zoekterm(en) in. Klik vervolgens op ‘zoek’.
Onder ‘Gevonden archiefstukken’ verschijnen de beschrijvingen van stukken uit dit archief waar deze term in voorkomt. Om te zien in welk deel van het archief deze stukken zitten klikt u op ‘Inventaris’. Dor telkens te klikken op het woord/de woorden die vetgedrukt worden weergegeven komt u uit bij de (met geel gemarkeerde) zoektermen. 

Welke archieftoegangen heeft het Gelders Archief?

Bekijk het Archievenoverzicht  om te zien welke archieven zich in het Gelders Archief bevinden. Deze zijn niet allemaal geïnventariseerd en beschikbaar voor inzage. Als er geen inventarislijst beschikbaar is, is dit archief helaas nog niet in te zien. 
 

 

beacon
 
 
Inleiding
1. Auteursrechten en andere rechten
2. Openbaarheid en citeren
3. Bestuur
4. Inrichting van de school
2100 Stedelijk Gymnasium te Arnhem
Inleiding
4.
Inrichting van de school
Organisatie: Gelders Archief
Er werd tot in de 19e eeuw les gegeven door een rector, bijgestaan door een conrector en één of twee praeceptoren.
Het Stedelijk gymnasium ontstond in 1842 uit een samengaan van de Latijnse school en de stadskostschool, waar moderne talen onderwezen werden, want de maatschappelijke ontwikkelingen dwongen tot een breder programma. Handel en nijverheid vroegen niet om mensen met kennis van Latijn en Grieks, maar om mensen die Duits, Frans en Engels konden spreken.
Het gymnasium bestond uit twee hoofdafdelingen, "de eerste Afdeeling is in het bijzonder bestemd voor het onderrigt in de Oude talen en in die wetenschappen welker kennis ter voorbereiding tot de Akademische Studien gevorderd wordt" *  . Er werd onderwezen in Latijnse en Griekse taal en letterkunde, Griekse en Romijnse oudheden, 'fabelleer' (=mythologie), aardrijkskunde en geschiedenis.
"De tweede Afdeeling strekt om jongelieden voor de land- of zeedienst, voor den koophandel of in het algemeen voor zulke betrekkingen in de maatschappij op te leiden, tot welke eene goede opvoeding wordt vereist" *  . Hier werd onderwezen in wiskunde, natuurkunde, aardrijkskunde, geschiedenis, Nederlands, Frans, Engels, Duits en Italiaans boekhouden.
Het samengaan mislukte na 12 jaar; beide afdelingen vormden geen harmonieus geheel, zaten elkaar in de weg en de docenten werkten niet samen, zodat in 1854 besloten werd tot een splitsing in twee op zichzelf staande instellingen: een latijnse school onder de naam Stedelijk Gymnasium en een instelling onder de naam Stedelijk Instituut. Niet alleen de oude talen werden onderwezen op het nieuwe gymnasium, ook wiskunde, levende talen, geschiedenis en aardrijkskunde.
5. Huisvesting
6. Archief
7. Literatuur
8. Lijst van rectoren

Kenmerken

Datering:
1655-2014
Auteur:
H. Krol