Uw zoekacties: Gelderland Tielens Papierfabrieken te Nijmegen

0603 Gelderland Tielens Papierfabrieken te Nijmegen ( Gelders Archief )

Archieftoegang

Hier vindt u de inventaris van een archieftoegang. Hierin staat beschreven welke stukken zich in dit archief bevinden. 
 
Het nummer dat voor de titel van het archief staat is het toegangsnummer van dit archief. Het nummer dat voor de beschrijving van een stuk staat is het inventarisnummer. 
  • Bij ‘Kenmerken’ vindt u algemene informatie over dit archief
  • Bij ‘Inleiding’ vindt u achtergrondinformatie over dit archief, denk hierbij aan de openbaarheid, de archiefvormer en de oorsprong en opbouw van het archief.
  • Bij ‘Inventaris’ vindt u de lijst met beschrijvingen van stukken die zich in dit archief bevinden. 

Hoe zoekt u door een archieftoegang?

Klik op de zoekbalk links bovenin en voer uw zoekterm(en) in. Klik vervolgens op ‘zoek’.
Onder ‘Gevonden archiefstukken’ verschijnen de beschrijvingen van stukken uit dit archief waar deze term in voorkomt. Om te zien in welk deel van het archief deze stukken zitten klikt u op ‘Inventaris’. Dor telkens te klikken op het woord/de woorden die vetgedrukt worden weergegeven komt u uit bij de (met geel gemarkeerde) zoektermen. 

Welke archieftoegangen heeft het Gelders Archief?

Bekijk het Archievenoverzicht  om te zien welke archieven zich in het Gelders Archief bevinden. Deze zijn niet allemaal geïnventariseerd en beschikbaar voor inzage. Als er geen inventarislijst beschikbaar is, is dit archief helaas nog niet in te zien. 
 

 

beacon
 
 
Inleiding
1. Auteursrechten en andere rechten
2. Openbaarheid en citeren
3. Geschiedenis van het bedrijf
4. Kapitaal
5. Deelnemingen
6. Organisatie
0603 Gelderland Tielens Papierfabrieken te Nijmegen
Inleiding
6.
Organisatie
Organisatie: Gelders Archief
Het bedrijf was een naamloze vennootschap *  . De formele eigenaars waren de aandeelhouders. Eens per jaar, uiterlijk in april, belegden ze een algemene vergadering. Daarin bracht de directie verslag uit van de gang van zaken en het gevoerde beheer. Verder werden de balans, verlies- en winstrekening en winstdeling vastgesteld. Voorts kwamen nog zaken aan de orde als vacatures in de directie of Raad van Commissarissen en voorstellen van de directie, Raad van Commissarissen of aandeelhouders. Indien nodig konden nog meer vergaderingen worden belegd. Het aantal uit te brengen stemmen was afhankelijk van het aantal aandelen dat iemand bezat. Toezicht op het bestuur en het gehele bedrijf der vennootschappen werd gehouden door de Raad van Commissarissen, die drie tot vijf leden telde. Vanaf 1963 mochten het er ook meer zijn. De commissarissen werden benoemd en ontslagen door de algemene vergadering van aandeelhouders. Ieder jaar trad één commissaris af. Ze konden (vanaf 1963: moesten) zich laten bijstaan door een accountant. Ze konden hun vergaderingen beleggen op elk gewenst tijdstip.
Het bestuur werd gevormd door één of meer directeuren, die ieder de vennootschap in en buiten rechte vertegenwoordigden. Ze werden aangesteld en ontslagen door de algemene vergadering van aandeelhouders. Hun arbeidsvoorwaarden werden vastgesteld door de Raad van Commissarissen. Voor sommige bestuurshandelingen was de goedkeuring vereist van de Raad van Commissarissen, de algemene vergadering van aandeelhouders en/of de vergadering van houders van aandelen-A c.q. prioriteitsbewijzen.
Het schema van de interne organisatie is als bijlage toegevoegd. *  .
7. Archief en inventarisatie
8. Literatuur
9. Bijlagen i

Kenmerken

Datering:
1899-1972
Auteur:
H.B.N.B. Adam, A. Anzion, K.J.W. Peeneman,, J.E. van der Sleesen