0133.01 Rijkswaterstaat in Drenthe 1807-1849 ( Drents Archief )
0133.01
Rijkswaterstaat in Drenthe 1807-1849
Inleiding
1. Korte geschiedenis van de Rijkswaterstaat in Drenthe
0133.01 Rijkswaterstaat in Drenthe 1807-1849
Inleiding
1.
Korte geschiedenis van de Rijkswaterstaat in Drenthe
Nadat eeuwen lang de landschap Drenthe zelf de waterstaatszaken in de provincie had bestierd, vond onder de Bataafsche Republiek in 1801 een reorganisatie van de waterstaat plaats, die aan de gewestelijke bemoeienissen een eind maakte. Deze reorganisatie werd afgerond in 1808 en hield in dat het land in 12 districten werd ingedeeld. Aan het hoofd van elk district stond een inspecteur, met daaronder landmeters, opzieners en andere ambtenaren. Inspecteur van het 5e district dat Groningen en het grootste deel van Drenthe omvatte, werd J. Bosdijk.
Lang duurde deze situatie echter niet, want al in 1811 werd het land in zeven departementen verdeeld en werd bepaald dat in elk departement een "ingenieur en chef" zou zijn. De eerste functionaris met deze titel werd J.W. Karsten, met onder hem W. Nielsen en P.T. Grinswis. Nielsen hield het toezicht over de Drentse waterstaatszaken. Deze toestand bleef bestaan tot 1817, het jaar waarin het oude departement werd verdeeld in twee arrondissementen, samenvallend met de huidige provinciegrenzen. De waterstaat werd landelijk geregeld en ressorteerde onder een afzonderlijk Ministerie voor Waterstaat en Publieke Werken.
Begin vorige eeuw was Drenthe een provincie met slechts weinig kanalen en geen verharde wegen. Rond 1850 kwamen de eerste verharde wegen tussen Meppel, Assen en Groningen, alsmede tussen Assen en Wildervank klaar. In 1900 had Drenthe al 569 kilometer verharde weg.
De Drentse riviertjes, zoals de Hunze, de Drentse A en de Reest waren slecht bevaarbaar en dus moesten er betere vaarwateren komen, vooral toen de verveningen in Drenthe op gang kwamen. De Hoogeveensche vaart in de 17e eeuw was de allereerste, in de tweede helft van de 18e eeuw gevolgd door de Smildervaart. Deze kanalen waren alle ten behoeve van de afvoer van turf gegraven. Er volgden er nog meer: het Noord-Willemskanaal, de Beilervaart, het Linthorst Homankanaal, de Norgervaart, het Oranjekanaal, enzovoorts.
Behalve met de echte - droge en natte - waterstaatswerken had Rijkswaterstaat gedurende een vrij lange periode bovendien de zorg voor Rijksgebouwen in de provincie. Pas in 1922 ontstond de Rijksgebouwendienst, waarna het onderdeel gebouwen aan Rijkswaterstaat werd onttrokken.
laatste wijziging 06-03-2015
166 beschreven archiefstukken
Inventaris
laatste wijziging 06-03-2015
166 beschreven archiefstukken
Kenmerken
Datering:
(1783) 1807-1849
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Drents Archief, Assen. Toegang 0133.01 Rijkswaterstaat in Drenthe 1807-1849
VERKORT:
NL-AsnDA, 0133.01
VOLLEDIG:
Drents Archief, Assen. Toegang 0133.01 Rijkswaterstaat in Drenthe 1807-1849
VERKORT:
NL-AsnDA, 0133.01
Categorie:
- Zonder categorie
laatste wijziging 06-03-2015
166 beschreven archiefstukken