Uw zoekacties: Rooms-katholieke parochie van de H. Bonifatius en de H. Ludg...

0647 Rooms-katholieke parochie van de H. Bonifatius en de H. Ludger te Lichtenvoorde, 1811-2000 ( Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers )

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de datering, omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere. Als de datering jaartallen tussen haakjes bevat, betekent dat dat er zich stukken in het archief bevinden die buiten de datering van het 'archiefblok' vallen.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
De Rooms Katholieke Parochie Lichtenvoorde, ca. 1811-2000 (de periode die het archief beslaat)
Kleine bibliografie kerkelijke geschiedenis
Het archief
0647 Rooms-katholieke parochie van de H. Bonifatius en de H. Ludger te Lichtenvoorde, 1811-2000
Inleiding
Het archief
In 2001 kwam bij de archiefdienst het verzoek van het parochiebestuur binnen om "eens te bekijken" wat er met het archief zou moeten gebeuren. Al snel werd duidelijk dat het met de zorg voor de archieven in het verleden niet erg goed was gesteld. Reden te meer om met vereende krachten dit voor de kennis van de geschiedenis van Lichtenvoorde belangrijke archief voor de toekomst veilig te stellen.
Er werd door het parochiebestuur besloten het archief in bewaring te geven bij het gemeentearchief onder beheer van het Streekarchivariaat Regio Achterhoek.
Het archief bevond zich in een zeer grote wanorde. Omdat te voorzien was dat de inventarisatie ervan langere tijd zou duren, werd besloten het archief in gedeelten over te brengen naar het gemeentehuis. Telkens werd een gedeelte opgehaald en geïnventariseerd, zodat gedurende de jaren 2002 en 2003 stukje bij beetje het gehele archief werd doorgenomen. Een aanzienlijk aantal financiële bescheiden werd vernietigd en ook werd als archief beschouwde documentatie van het archief afgescheiden.
Indien in uitzonderlijke gevallen iets van een oorspronkelijke orde werd aangetroffen, werd deze gehandhaafd. In de meeste gevallen moest de inventarisator zelf een orde aanbrengen.
Een groot aantal doopregisters dat aanvankelijk was overgedragen, bleek bij nader inzien zó onmisbaar te zijn in de pastorie, dat ze werd teruggenomen. Het betreft de doopregisters vanaf het jaar 1857. Volledigheidshalve zijn ze onder een zogenaamd 'blanco nummer' wél opgenomen in deze inventaris.
In enkele registers zijn de sporen van onderzoek in het verleden duidelijk zichtbaar. In één deel is overvloedig de markeerstift gehanteerd. Er zijn twee kleuren gebruikt: voor elk van de twee onderzochte familienamen één kleur. Een gevolg van raadpleging zonder toezicht, dat dankzij de overbrenging onder het beheer van een archiefdienst in de toekomst naar verwachting niet meer voor zal komen.
In het parochiearchief werden behalve enkele kleine archiefjes ook een flink aantal archiefstukken aangetroffen van het schoolbestuur. Opschriften vermelden soms "school-bestuur", dan weer "kerk-en schoolbestuur" of "bestuur RK Jongenschool, ULO-school".
Hierover melden de notulen van het kerkbestuur:
13 maart 1969: "Door de voorzitter wordt nog eens duidelijk gemaakt dat door het vele werk ontstaan door de kombinatie kerk-en schoolbestuur [....] het bestuur met voorlopig twee nieuwe leden uit te breiden. [...] de wens te kennen dat hij graag tot een stichting schoolbestuur wilde overgaan omdat de werkzaamheden voor een gekombineerd kerk-en schoolbestuur te zwaar worden."
September 1969: "In verband met het toegenomen aantal scholen voor GLO wordt op voorstel van de voorzitter besloten over enige tijd over te gaan tot een scheiding van school-en kerkbestuur. Dit zal gebeuren in de vorm van een stichting die rechtspersoonlijkheid moet bezitten. Deze stichting zal uit 12 leden moeten bestaan, waaronder 2 leden van het kerkbestuur."
4 maart 1970: "...op 23 maart daar op volgend zal een vergadering worden gehouden met alle schoolbesturen in de gemeente Lichtenvoorde in verband met de plannen tot het overgaan op een centrale administratie en een dito schoolbestuur voor de gehele gemeente of regio."
Op 1 augustus 1973 werd de Stichting Katholiek Onderwijs Lichtenvoorde een feit. Per 1 januari 1974 vond de juridische overdracht plaats van alle schoolgebouwen en-inventaris van het RK Kerk-en schoolbestuur naar eerdergenoemde stichting. Let wel: het betreft hier een stichting die de Lichtenvoordse scholen omvatte. Die van de kerkdorpen bleven onder eigen bestuur functioneren. Deze stichting hield het bijna 25 jaar uit en werd in 1998 omgevormd tot de Stichting LIMA, die alle scholen voor primair onderwijs in de gemeente Lichtenvoorde én Mariënvelde omvat.
De notulen van het kerkbestuur vermelden op 2 juli 1974: "....dat het nieuwe schoolbestuur van de RK MAVO alhier in zijn volledigheid is samengesteld. Het nieuwe college treedt per 1-9-1974 in functie en zal per 1-1-1975 rechtspersoonlijkheid krijgen."
Een en ander leidde ertoe, dat door de inventarisator het parochie-en schoolbestuur als een eenheid werd beschouwd.
Archiefstukken van het Rooms Katholiek Armbestuur van de Parochie H. Bonifatius en haar rechtsopvolger de Parochiële Caritasinstelling St. Bonifatius, werden vermengd met stukken van school-en parochiebestuur aangetroffen. Daar het armbestuur als zelfstandige archiefvormer optrad, is dit archief gereconstrueerd en als gedeponeerd archief beschouwd.
Openbaarheid
Bijlage, lijst van archivistische termen
Akte:
Archiefstuk opgemaakt om als bewijs van het daarin gestelde te dienen.
Archief:
Geheel van archiefbescheiden, ontvangen of opgemaakt door een persoon, groep personen of organisatie.
Archiefinventaris:
Systematisch ingedeelde toegang op een archief of in de tijd begrensd deel ervan, uitgaande van de ordening toegepast door de archiefvormer, voorzien van een inleiding die tenminste omvat een overzicht van de geschiedenis van de archiefvormer over de periode dat er archiefbescheiden aanwezig zijn, van taken en competentie in relatie tot andere archiefvormers, van de archiefvorming, van de ordening, van de archiefbewerkingen en van de omvang.
Archiefstuk:
Document, ongeacht zijn vorm, naar zijn aard bestemd om te berusten onder de persoon, groep personen of organisatie die het heeft ontvangen of opgemaakt uit hoofde van zijn of haar activiteiten, zijn of haar taken of ter handhaving van zijn of haar rechten.
Band:
Aantal in boekvorm samengevoegde stukken, die afzonderlijk zijn ontstaan.
Begroting:
Staat die een specificatie bevat van de vermoedelijke inkomsten en uitgaven voor een toekomstig dienst-of kalenderjaar of voor een project.
Bestek:
Document dat gedetailleerde specificaties geeft van een te leveren prestatie.
Bijlage:
Document dat ter ondersteuning, toelichting of kennisgeving aan een ander document is toegevoegd.
Blanco nummer:
Beschrijving van een archiefbestanddeel op een plaats in de archiefinventaris waar deze volgens de systematiek van de archiefinventaris behoort te worden vermeld, onder opgave van de vindplaats ervan elders in of buiten de archiefinventaris.
Deel:
Aantal katernen in boekvorm, waarin gegevens zijn vastgelegd
Document:
Geheel van samenhangende gegevens, vastgelegd op een of meer gegevensdragers.
Kaartsysteem
Zie: register
Katern:
Aantal in elkaar gevouwen en genaaide vellen papier of perkament.
Legger:
(a) Staat van te ontvangen vaste inkomsten; (b) Staat of register van voor onbepaalde tijd vastgelegde gegevens betreffende onroerende goederen.
Notulen:
Officieel verslag van een vergadering.
Omslag:
Beperkt aantal stukken bijeengebracht in een erom heen gevouwen vel papier.
Pak:
Omvangrijk aantal stukken bijeengebracht in een erom heen gevouwen vel papier of karton.
Proces-verbaal:
Akte waarbij een bevoegde functionaris verslag doet.
Register:
(a) Staat waarin gegevens betreffende personen, organisaties of goederen zijn vastgelegd;
(b) Archiefstuk waarin afschriften en uittreksels van andere documenten zijn opgenomen.
Een register op kaarten is een kaartsysteem. Een register in digitale vorm is een gegevensbank of database.
Rekening:
Staat waarin een bestuursorgaan of functionaris verantwoording aflegt van zijn financiële handelingen over een bepaalde periode.
Staat:
Document waarin gegevens in horizontale en verticale rijen zijn weergegeven.
Stuk:
Document op papier of perkament. 1 16

Kenmerken

Datering:
1811-2000
Auteur:
H.G. Nijman
Toegang:
inventaris
Beperking:
Stukken, jonger dan 50 jaar kunnen alleen worden ingezien na schriftelijke toestemming van de bewaargever
Gemeente:
Oost Gelre
Omvang:
8,00
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
Information obtained from our archives can not be used without crediting the source and our archive must be mentioned at least once in full without abbreviations.
VOLLEDIG/Full:
Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers, Doetinchem. Toegang 0647 Rooms-katholieke parochie van de H. Bonifatius en de H. Ludger te Lichtenvoorde, 1811-2000
VERKORT/Thereafter:
NL-DtcSARA 0647