Uw zoekacties: Stadsbestuur Bergh, 1571-1820

0160 Stadsbestuur Bergh, 1571-1820 ( Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers )

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de datering, omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere. Als de datering jaartallen tussen haakjes bevat, betekent dat dat er zich stukken in het archief bevinden die buiten de datering van het 'archiefblok' vallen.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Redaktionele verantwoording
Algemeen
Archief van de magistraat der stad 's-Heerenberg (tot 1795)
Archief van de geërfden in het graafschap Bergh (tot 1813)
0160 Stadsbestuur Bergh, 1571-1820
Inleiding
Archief van de geërfden in het graafschap Bergh (tot 1813)
De vergadering van de geërfden, welke, na bijeenroeping door de landdrost, op het stadhuis te 's-Heerenberg plachten gehouden te worden, werden gevormd door Officieren, Gecommitteerden van Zijne Excellentie, Jonckeren en Geërfden. Onder de eerste groep valt waarschijnlijk de landdrost, maar wie verder nog meer bedoeld kunnen zijn, is niet duidelijk. Dat de graaf als landsheer en grootgrondbezitter afgevaardigden stuurde, ligt voor de hand. Onder Jonckeren zijn vermoedelijk de adellijke bewoners van de havezaten te verstaan. Het aantal van deze huizen is niet altijd hetzelfde geweest en over de rechten van sommige van hen was herhaaldelijk verschil van mening. Degenen die verder in het land van Bergh geërfd waren, verschenen niet persoonlijk. Hen vinden wij vertegenwoordigd door afgevaardigden van de steden Doetinchem, 's-Heerenberg en Emmerik. Bovendien stuurden het kapittel van Emmerik en de abdis van het stift Elten afgevaardigden naar de geërfdenvergadering en ook wordt de aanwezigheid vermeld van de rentmeester van de Staten van het kwartier van Zutpen, als beheerders van de goederen van het voormalige klooster Bethlehem bij Doetinchem. In maart 1670 beweerde de magistraat van 's-Heerenberg het recht te hebben, om in de geërfdenvergadering hoofdelijk te stemmen, in plaats van, zoals de andere afgevaardigden, één stem uit te brengen. De overige geërfden erkenden dit recht evenwel niet. Als vanouds zou elke stad één stem uitbrengen.
De voornaamste taak van de geërfdenvergadering was het uitschrijven van de verponding en de afhoring van de verpondingsrekeningen, daartoe door de ontvanger aangeboden. Deze rekeningen vormden dan ook een belangrijk onderdeel van het archief van de geërfden. De volgorde van de rekeningen in de inventaris lijkt minder rationeel dan zij is.
Deze rangschikking (eerst de extra-ordinaris, vervolgens de oridinaris-rekening van eenzelfde jaar) was namelijk aldus aangewezen door het feit, dat het slot der extra-ordinaris-rekening in de ordinaris-rekening van hetzelfde jaar verwerkt werd. De 22e augustus 1753 werd bepaald, dat ordinaris en extra-ordinaris verponding voortaan in één rekening moesten worden ingebracht. De hier bedoelde verponding betrof uitsluitend het landdrostambt. Te Zutphen ten kantore van de kwartiers-ontvanger werd de aanslag voldaan en uit het resterende werden de verschillende ambtslasten betaald. De ontvanger der verponding werd ter geërfdenvergadering benoemd. In 1672 beweerde de regerende gravin van den Bergh, dat haar de benoeming toekwam, waartegen de geërfden protesteerden. Sindsdien werd de ontvanger door de geërfden benoemd, waarna de graaf de agreatie op de gedane benoeming verzocht werd. In augustus 1682 werd een instructie voor de ontvanger vastgesteld. De 12e november 1686 werd een adjunct-ontvanger benoemd, aan wie ook een instructie werd gegeven. Bij de benoeming van de ontvanger Nourry in 1782 maakte men een nieuwe instructie. Deze instructies zijn alle in de resolutieboeken opgenomen.
In 1795 hielden de publiekrechtelijke functies van de geërfden niet op te bestaan. De verponding bleef geheven worden en zo kon ook de geërfdenvergadering haar taak op dat gebied blijven vervullen. In de vergadering van 2 maart 1825 (tevens de laatste die in het resolutieboek voorkomt) werd een commissie benoemd "ter liquidatie der active en passive vorderingen van heeren Geërfden van het graafschap Berg". Omtrent de werkzaamheden van deze commissie zie men het aangetekende bij de desbetreffende afdeling van deze inventaris. Naar het schijnt, is door de liquidatie van de financiën de geërfdengemeenschap ontbonden.
Archief van de Municipaliteit (1795-1798) en van het gemeentebestuur (1798-1811) van stad en ambt Bergh
Archief van mairie, gemeente en schoutambt 's-Heerenberg (1811-1820)
Archief van mairie, gemeente en schoutambt Zeddam (1811-1820)
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1571-1820
Auteur:
A.J. van de Ven
Toegang:
inventaris
Gemeente:
Montferland
Omvang:
10,375
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
Information obtained from our archives can not be used without crediting the source and our archive must be mentioned at least once in full without abbreviations.
VOLLEDIG/Full:
Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers, Doetinchem. Toegang 0160 Stadsbestuur Bergh, 1571-1820
VERKORT/Thereafter:
NL-DtcSARA 0160