Uw zoekacties: Rooms-katholieke Parochie van de H. Calixtus en de H. Maria ...

0141 Rooms-katholieke Parochie van de H. Calixtus en de H. Maria Moeder Gods te Groenlo, 1750-1980 ( Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers )

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de datering, omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere. Als de datering jaartallen tussen haakjes bevat, betekent dat dat er zich stukken in het archief bevinden die buiten de datering van het 'archiefblok' vallen.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis van de rooms katholieke parochie Groenlo
Het dekenaat Groenlo
De archieven en de inventarisarie
Lijst van archivistische termen
0141 Rooms-katholieke Parochie van de H. Calixtus en de H. Maria Moeder Gods te Groenlo, 1750-1980
Inleiding
Lijst van archivistische termen
Archief
Geheel van archiefbescheiden, ontvangen of opgemaakt door een persoon, groep personen of organisatie.
Archiefinventaris
Systematisch ingedeelde toegang op een archief of in de tijd begrensd deel ervan, uitgaande van
de ordening toegepast door de archiefvormer, voorzien van een inleiding die tenminste omvat
een overzicht van de geschiedenis van de archiefvormer over de periode dat er archiefbescheiden
aanwezig zijn, van taken en competentie in relatie tot andere archiefvormers, van de
archiefvorming, van de ordening, van de archiefbewerkingen en van de omvang.
Archiefstuk
Document, ongeacht zijn vorm, naar zijn aard bestemd om te berusten onder de persoon, groep
personen of organisatie die het heeft ontvangen of opgemaakt uit hoofde van zijn of haar
activiteiten, zijn of haar taken of ter handhaving van zijn of haar rechten.
Band
Aantal in boekvorm samengevoegde stukken, die afzonderlijk zijn ontstaan.
Begroting
Staat die een specificatie bevat van de vermoedelijke inkomsten en uitgaven voor een toekomstig
dienst- of kalenderjaar of voor een project.
Bestek
Document dat gedetailleerde specificaties geeft van een te leveren prestatie.
Bijlage
Document dat ter ondersteuning, toelichting of kennisgeving aan een ander document is
toegevoegd.
Deel
Aantal katernen in boekvorm, waarin gegevens zijn vastgelegd
Document
Geheel van samenhangende gegevens, vastgelegd op een of meer gegevensdragers
Kaartsysteem
Zie: register
Katern
Aantal in elkaar gevouwen en genaaide vellen papier of perkament.
Legger
(a) Staat van te ontvangen vaste inkomsten; (b) Staat of register van voor onbepaalde tijd
vastgelegde gegevens betreffende onroerende goederen.
Notulen
Officieel verslag van een vergadering.
Omslag
Beperkt aantal stukken bijeengebracht in een erom heen gevouwen vel papier.
Pak
Omvangrijk aantal stukken bijeengebracht in een erom heen gevouwen vel papier of karton.
Proces-verbaal
Akte waarbij een bevoegde functionaris verslag doet.
Register
(a) Staat waarin gegevens betreffende personen, organisaties of goederen zijn vastgelegd;
(b) Archiefstuk waarin afschriften en uittreksels van andere documenten zijn opgenomen.
Een register op kaarten is een kaartsysteem. Een register in digitale vorm is een gegevensbank of database.
Rekening
Staat waarin een bestuursorgaan of functionaris verantwoording aflegt van zijn financiƫle handelingen over een bepaalde periode.
Staat
Document waarin gegevens in horizontale en verticale rijen zijn weergegeven.
Stuk
Document op papier of perkament. 1

Kenmerken

Datering:
1750-1980
Auteur:
H.G. Nijman
Toegang:
inventaris
Beperking:
Openbaar na 50 jaar. Bij publicatie van namen van personen in de archiefstukken vermeld, dient vooraf toestemming aan het parochiebestuur te worden gevraagd. Dit met uitzondering van namen van personen die staan vermeld in de doop- huwelijk- en overlijdensboeken.
Gemeente:
Oost Gelre
Omvang:
3,50
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
Information obtained from our archives can not be used without crediting the source and our archive must be mentioned at least once in full without abbreviations.
VOLLEDIG/Full:
Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers, Doetinchem. Toegang 0141 Rooms-katholieke Parochie van de H. Calixtus en de H. Maria Moeder Gods te Groenlo, 1750-1980
VERKORT/Thereafter:
NL-DtcSARA 0141