Uw zoekacties: Tentoonstelling IJzeren wegen op dammen en langs kreken, 19 ...

202.48 Tentoonstelling IJzeren wegen op dammen en langs kreken, 19 april - 30 augustus 1968 ( Zeeuws Archief )

Hulp bij uw onderzoek.
De informatie in deze website is zeer divers en bedoeld voor mensen met een belangstelling voor historisch of genealogisch onderzoek.
Wij trachten de informatie zo eenvoudig mogelijk te houden, maar beseffen ook dat de aard van de informatie soms wel enige studie of historische inzicht vereist.

Zoeken en bladeren

  • Bladeren
    De meest eenvoudige manier van werken is het zoeken te starten zonder zoekterm. U kunt dan bladeren door alle aanwezige toegangen.
  • Eenvoudig zoeken
    Wilt u een specifieker resultaat dan adviseren wij u te starten met één zoekterm. Het resultaat dat u krijgt voldoet aan de zoekterm. U kunt het resultaat verder verkleinen door meerdere zoektermen op te geven.
  • Uitgebreid zoeken
    Kiest u voor uitgebreid zoeken dan kunt u afhankelijk van de situatie meerdere zoekvelden invullen, waarna het resultaat zal voldoen aan de specifieke zoekactie. In iedere veld kunnen meerdere zoektermen worden ingevuld.
  • Zoektermen combineren
    Zoektermen worden gecombineerd De zoekfunctie voegt automatisch "en" toe tussen de verschillende zoekmogelijkheden die worden gebruikt. Zo kunnen 'zoeken met alle woorden' en 'zoeken met één van de woorden' worden gecombineerd.
  • Booleaanse operatoren
    Normaal worden meerdere zoektermen altijd gecombineerd met AND. U kunt bij het zoeken in een zoekveld ook gebruik maken van de Booleaanse operatoren: NOT en OR. De zoekacties met NOT beperken het zoekresultaat, terwijl OR veel meer resultaten oplevert.
    OR wordt vooral geadviseerd bij een bekende variatie op de schrijfwijze, bijvoorbeeld:
    - Den Haag OR ’s-Gravenhage
    - Vereeniging OR Vereniging
  • Woordcombinatie
    Wilt u zoeken met een woordcombinatie in een vaste volgorde (bijv. Vereniging tot behoud van natuurmonumenten), zet deze woorden dan "tussen aanhalingstekens".

Verfijnen
In de meeste gevallen zal naast het zoekresultaat een mogelijkheid tot verfijnen worden aangeboden. Verfijnen kan bijvoorbeeld op materiaalsoort, maar in andere gevallen op plaats en straat. Dit is afhankelijk van het archiefmateriaal dat geselecteerd is.

Sorteren
De resultaten staan gesorteerd in een standaard sortering. Dit kan per toegang verschillend zijn. In de meeste gevallen kan voor een andere sortering worden gekozen.

Digitaliseren op verzoek
Zie http://www.zeeuwsarchief.nl/over-ons/tarieven

beacon
 
 
Woord vooraf
In 1968 organiseerde het Rijksarchief in Zeeland de tentoonstelling IJzeren wegen op dammen en langs kreken. De tentoonstelling was te zien in de expositieruimte van het rijksarchief van 19 april tot en met 30 augustus 1968.
Bij de tentoonstelling verscheen een 'toelichting', een uit acht pagina's bestaand stencil dat bezoekers konden meenemen, en een 'lijst van stukken', de catalogus met daarin de beschrijvingen van alle geëxposeerde stukken. De laatste was alleen ter inzage in de expositieruimte. Beide uitgaven zijn in deze digitale versie verwerkt. Aangezien bij deze tentoonstelling de 'toelichting' naadloos aansloot op de beschrijvingen van de stukken, is afgezien van een afzonderlijke presentatie van de 'toelichting', maar is deze verwerkt tot inleidingen onder de betreffende rubriek in de catalogus.
De tentoonstelling werd samengesteld uit de archieven en verzamelingen van het Rijksarchief in Zeeland (thans Zeeuws Archief) en met bruiklenen van de volgende instellingen en particulieren:
- Aardenburg: mw E.J. van den Broecke-de Man (cat.nrs 24, 102)
- Brouwershaven: Gemeentearchief (cat.nr 35)
- Domburg: Mej. dr. H.C.M. Ghijssen (cat.nrs 39, 45)
- Gent: Rijksarchief (cat.nrs 126-129, 135-136, 139)
- Goes: Gemeentearchief (cat.nrs 41, 48, 63)
- Goes: Kr. Goudswaard (cat.nr 65)
- Goes: V.J. Nieuwenhuis (cat.nrs 100-101)
- 's-Gravenhage: Algemeen Rijksarchief (thans Nationaal Archief) (cat.nrs 1, 7-8, 10, 16-17, 20, 43, 54-56, 125, 132, 147-148, 153-158)
- Hoek van Holland: Stoomvaart Maatschappij Zeeland (cat.nr 106)
- Hulst: Gemeentearchief (cat.nrs 130-131, 137, 143)
- Middelburg: Zeeuws Documentatiecentrum (cat.nrs 5, 31, 46, 165)
- Middelburg: Rijkswaterstaat (cat.nrs 32-34)
- Middelburg: Zeeuws Museum (cat.nrs 13-15, 28, 52-53, 64, 67-72, 74, 77, 89, 94, 105, 114, 119-120, 122-123, 159, 162-163)
- Middelburg: B. Leynse (cat.nr 80)
- Middelburg: drs. A. Ringeling (cat.nr 19)
- Sint Niklaas: Stadsarchief (cat.nrs 133-124, 138, 142, 144)
- Sint Niklaas: mr. G. d'Hanes (cat.nr 140)
- Rotterdam: Atlas van Stolk (cat.nrs 168-171)
- Utrecht: Nederlands Spoorwegmuseum (cat.nrs 4, 107, 109-110, 117)
- Vlissingen: Gemeentearchief (cat.nrs 6, 11, 25-26, 38, 40, 47, 51, 66, 85-87, 91-92, 121)
- Vlissingen: Stedelijk Museum (cat.nrs 12, 88)
- Vlissingen: J.P. Wijtenburg (cat.nrs 42, 78, 81-82, 93, 96-99, 111, 145-146, 149-152, 160-161, 164, 166-167)
- Zierikzee: Stedelijk Museum (cat.nr 3).
In de catalogus wordt in de detailgegevens van ieder nummer een volledige bronvermelding gegeven. De aanduiding 'Bron:' verwijst naar een stuk uit de eigen archieven en verzamelingen van het Rijksarchief in Zeeland (thans Zeeuws Archief), de aanduiding 'Bruikleen:' verwijst naar een stuk dat in 1968 van een andere instelling of particulier tijdelijk in bruikleen was verkregen. In de detailgegevens zijn de namen van de bruikleengevers in de meeste gevallen niet gemoderniseerd, zie voor de eventuele nieuwe naam van een bruikleengever het voorgaande overzicht.
Catalogus
1. De Zeeuwse lijn
In 1839 vroeg een Middelburgse aannemer, Dirk Dronkers aan koning Willem I concessie voor de afdamming van Sloe en Kreekrak en het graven van een kanaal door Walcheren. De ingenieur van de Waterstaat in Zeeland Abraham Caland steunde dit plan en knoopte er het vooruitzicht aan vast op een toekomstige spoorwegaanleg [cat.nrs 1-2]. Hoewel het vaderschap van deze gedachte dus aan laatstgenoemde toekomt [cat.nr 3], mag Dronkers ontegenzeggelijk de grote promotor van de spoorlijn door Zeeland genoemd worden [cat.nrs 4-13].
Deze lijn is van meet af aan gezien als onderdeel van de verbinding van de Limburgse Maas met de zee en, door degenen die nog verder durfden kijken, als schakel in het grote verkeer tussen Engeland en Duitsland met zijn achterland [cat.nrs 14-16]. Zo was het in de ogen van Dronkers en zijn consorten, zo bleef het toen een Belg, Adolphe Dubois-Nihoul, de concessie overnam [cat.nrs 17-20] en daarna.
In technisch opzicht is echter veel aan de oorspronkelijke opzet veranderd. De oudste bewaarde kaarten van het project Dronkers laten bijv. zien, dat hij zich toen een brug dacht over de Kreekrak - in het allereerste stadium zelfs nog alleen aan een veerpont over de Oosterschelde tussen Zuid-Beveland en Tholen - en een station aan de Korendijk te Middelburg, van waar af de spoorlijn de westelijke kanaaldijk naar Vlissingen zou volgen [cat.nrs 21-22]. In beide steden zou het station dan dichter bij het centrum komen te liggen, maat het plan heeft in deze vorm geen doorgang gevonden.
Het toekomstbeeld van een spoorlijn wekte wel veel belangstelling [cat.nr 23], maar de reacties waren zeer uiteenlopend [cat.nr 24]. De concessionarissen ondervonden de grootste moeilijkheden bij hun pogingen de spoorweg en de daarmee samenhangende afdammings- en kanaalwerken te realiseren; landaanwinst door inpoldering in het Kreekrak was voorlopig het enige concrete resultaat. De moeilijkheden waren deels van financiële, deels van politieke aard en deden uiteindelijk de plannen schipbreuk lijden.
België bezat reeds in 1843 een spoorlijn van Antwerpen naar Keulen. Hiertegen zou de Zeeuwse lijn het moeten opnemen, terwijl zij tevens moest concurreren tegen de Rijnspoorweg in aanleg van Amsterdam naar Arnhem en tegen de Rijnvaart van Rotterdam op Duitsland [cat.nr 7]. Plannen, elders in het land ontworpen, varieerden het thema van een lijn uit Zeeland naar het oosten op een dusdanige wijze, dat alhier twijfel rees of de gewestelijke belangen wel voldoende tot hun recht kwamen [cat.nrs 25-27].
In andere provincies had de spoorwegaanleg met soortgelijke problemen te kampen. Geleidelijk won echter de gedachte veld, dat het algemeen belang behoorde te prevaleren boven particuliere en lokale belangen. Projecten van afzonderlijke lijnen voegden zich samen in de gedachte van één het hele land omspannend net. Die gedachte kreeg gestalte in de spoorwegnet van minister Van Hall uit 1860. In het samenstel van spoorwegverbindingen, die ingevolge deze wet door de Staat zouden worden aangelegd, was ook de Zeeuwse lijn opgenomen. De dienst op deze lijn zou worden onderhouden door de drie jaar later opgerichte Maatschappij tot exploitatie van Staatsspoorwegen.
De Zeeuwse lijn bereikte in 1873 haar eindpunt in het Havenstation van Vlissingen [cat.nrs 28-29], waarheen weldra ook de speciale mailtreinen uit de richting Duitsland gingen rijden [cat.nrs 30-31]. Van particuliere zijde werd een tijdlang de aanleg van een zijtak naar de niet onbeduidende haven van Brouwershaven gepropageerd, maar zo dat ooit een haalbare kaart was geweest, was het thans niet meer [cat.nrs 32-35].
In die jaren brachten twee Franse schrijvers een bezoek aan Zeeland. Hun reisindrukken vertonen een frappant verschil: aan Victor Hugo zijn in 1867 de omvangrijke spoorwegwerken nog totaal ontgaan, terwijl Henry Havard elf jaar later klaagt, dat met de locomotief ook hier de eenvormigheid haar intrede heeft gedaan! [cat.nrs 36-37]. Gaandeweg breidde de dienstregeling zich uit, maar de verbinding oostwaarts bleef nog lang gebrekkig [cat.nrs 38-42].
Het eerste karwei op Zeeuws gebied was de afdamming van het Kreekrak [cat.nrs 43]. Spoedig kwam nu de spoorlijn naar Goes tot stand, die 1 juli 1868 feestelijk geopende werd [cat.nrs 44-48]. De volgende etappe omvatte de afdamming van het Sloe. De Sloedam - waarvan reeds in de tijd van Napoleon gedroomd was - en de kanalen door Walcheren en Zuid-Beveland - noodzakelijk als gevolg van het Nederlands-Belgisch verdrag van 1839 - kwamen dus tot uitvoering in het kader van de spoorwegaanleg [cat.nrs 50-53].
In België waren de meningen over de Zeeuwse lijn verdeeld: sommige ondernemers en geldschieters werkten er actief aan mee, anderen zagen gevaren voor de lijn Antwerpen-Keulen. Dit was een der redenen waarom de Belgische regering sterk tegen de afdamming van Sloe en Kreekrak gekant was [cat.nrs 54-56].
Te Middelburg werd in afwachting van de voltooiing van de spoorlijn in 1864 de Spoorboot Maatschappij opgericht, die een geregelde dienst op Bergen-op-Zoom onderhield in aansluiting op de treinenloop in Noord-Brabant; deze dienst werd later verlegd naar Zierikzee [cat.nrs 57-62].
De vordering van de spoorweg ging gepaard met de bouw van stations. Die van Middelburg en Vlissingen werden, na Goes, in 1872 en 1873 met grote feesten in gebruik genomen. Vele oude afbeeldingen en kaarten, enkele penningen en andere curiosa geven een indruk van de vroegere toestanden en gebeurtenissen [cat.nrs 63-94].
De Tweede Wereldoorlog en de Watersnoodramp van 1953 brachten hun eigen problemen mee [cat.nrs 95-99]. Twee modellen van stoomlocomotieven vertegenwoordigen types, bij de Nederlandse Spoorwegen in gebruik tot de elektrificatie van de Zeeuwse lijn in 1957 [cat.nrs 100-101].
25 Memorie van Y.D.C. Suermondt te Utrecht c.s. 'over den aanleg en de exploitatie der Zuider spoorwegen, ter verbinding van Rotterdam en Vlissingen met den linker Rhijnoever en Maastricht' enz. met bijbehorende kaart. De concessie voor een afzonderlijke lijn Vlissingen-Venlo van de Banque Générale Suisse was toen reeds ingetrokken, 1858 juni
202.48 Tentoonstelling IJzeren wegen op dammen en langs kreken, 19 april - 30 augustus 1968
Catalogus
1. De Zeeuwse lijn
25
Memorie van Y.D.C. Suermondt te Utrecht c.s. 'over den aanleg en de exploitatie der Zuider spoorwegen, ter verbinding van Rotterdam en Vlissingen met den linker Rhijnoever en Maastricht' enz. met bijbehorende kaart. De concessie voor een afzonderlijke lijn Vlissingen-Venlo van de Banque Générale Suisse was toen reeds ingetrokken, 1858 juni
Datering:
1858 juni
NB:
Bruikleen: Gemeentearchief Vlissingen, Vlissingen, bibliotheek, nr 140
Raadpleegvestiging:
Middelburg, Hofplein
Organisatie: Zeeuws Archief

Kenmerken

Datering:
19 april - 30 augustus 1968
Toegankelijk:
Tentoonstellingscatalogus
Opmerking:
De documenten die in deze tentoonstellingscatalogus worden beschreven kunnen niet via deze catalogus worden aangevraagd. Ze bevinden zich in andere archieven en verzamelingen, soms zelfs buiten het Zeeuws Archief. Ze moeten via de nummers uit de betreffende inventarissen van die archieven en verzamelingen worden aangevraagd of bij de andere instellingen ter inzage worden gevraagd. Meer informatie hierover is bij iedere beschrijving van een document te vinden in het detailscherm.
Beschrijving:
Catalogus van de tentoonstelling IJzeren wegen op dammen en langs kreken in het Rijksarchief in Zeeland van 19 april tot en met 30 augustus 1968
Raadpleegvestiging:
Middelburg, Hofplein
Collectie:
Rijksarchief in Zeeland